26 Ogos 2009

ombak,angin,hujan dan ikan

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca semua. saya nak berkongsi pengalaman sikit. semalam saya memancing lagi. entah la bulan puasa ni makin kerap pula saya pergi memancing. masa kat rumah tu saya tengok awan dan cuaca memang macam tak mengizinkan untuk menggasak ikan. tapi saya pergi memancing juga. dah namanya pemancing tegar kan. bukan boleh duduk diam kat rumah. kalau ada masa memang nak ke kolam je. sampat kat kolam lebih kurang pukul 2 petang. saya releks dulu sambil meninjau kawasan yang best. tapi dalam hati asyik berkata-kata. "tak payah memancing la hari ini". tapi akhirnya saya kalah. saya melabuhkan umpan juga. umpan masih umpan yang sama macam dalam eksperimen yang lalu. "hari ni mungkin aku boleh test bab cuaca pulak".
nak di pendekkan cerita hari tu angin memang kuat. seluruh kawasan kolam berangin je. ombak air pulak jangan cerita la. kadangkala tu macam kat pantai pulak. saya start labuhkan umpan pada jam 2.30 petang. angin masih kuat. tapi sekali sekala berhenti dan pada masa angin berhenti tu la ikan menjamah umpan. pada mulanya pacu yang menjamah. oleh kerana saya lupa nak beli radar (plastersin dah habis) saya gunakan pelampung kecil sebagai radar. tapi saya tak rasa ia membantu kerana keadaan angin yang kuat macam tu menyebabkan radar melayang-layang. nasib kurang menyebelahi saya, semasa perlawanan dengan pacu yang pertama matakail yang saya gunakan patah digigitnya. kecewa betul. nampak kelibat pacu tu memang agak besar. kolam yang selalu saya datang memancing ni memang ada pacu yang besar. ada pernah seorang pemancing menaikkan pacu seberat 14kg. besar tu....
masa angin berhenti je ikan makan umpan. dan yang kedua saya dapat tarikan dari rohu. tapi tak besar. anggaran 1.5kg sahaja. tarikan ikan masa angin kuat ni pun lain macam. rohu makan macam talapia makan. tali tegang dan kendur beberapa kali. dah lama macamtu saya pun angkat joran. ingatkan pacu yang kena rupanya rohu. pelik tapi benar. kalau ikut pengalaman yang lalu rohu ni memang tak pernah tak tarik terus. kalau tak tarik pun ia akan makan kebelakang. tapi lepastu terus pecut. tapi kali ni lain macam pulak.
lepas tu saya dapat lagi 2 ekor pacu dengan umpan dedak dan ikan-ikan ni menggayakan daya tarikan yang sangat perlahan. sama macam rohu tadi. mungkin ini caranya ikan megutis umpan. tau-tau je bila ankat joran ikan tak kena. ada kemungkinan tali yang membuai ditiup angin akan memudahkan ikan melepaskan diri. ada kemungkinan juga ikan menjadi takut kerana kocakan air yang berlaku semasa angin bertiup dan jadi tak berminat nak menjamah umpan terutamanya sang rohu. semua ini perlukan kajian yang lebih mendalam.
mungkin saya perlukan gadjet-gadget yang boleh membantu seperti thermometer. barometer dan sebagainya. saya rasa itu yang saya perlukan. kalau para pembaca semua ada benda-benda tu yang nak didermakan kepada saya silakan email kepada saya je.
-topangler81-

25 Ogos 2009

Laman blog baru untuk produk max power

Laman blog masih dalam pembinaan. Blog ni untuk mereka yang nak membeli produk saya. Termasuk umpan dan perambut. Segala kesulitan amat di kesali

24 Ogos 2009

Experiment no 3

Experiment ni masih lagi dijalankan di tanjung rabok bay pada 23 dan 24 ogos. Eksperimen no 3 23/8/09 Hujan pada pada tengah hari tu melambatkan saya untuk ke kolam. Maklum la saya naik moto kalau nak ke kolam. Sampai je di kolam, ada beberapa orang pemancing tengah melayan pacu. Memang pacu galak makan lagi-lagi selepas hujan. Ada beberapa pemancing cina yang dapat menaikkan lebih kurang 30 ekor pacu. Meriah betul saya lihat. Mereka gunakan cacing dan anak ikan sebagai umpan. Tapi yang paling galak umpan cacing. Umpan anak ikan agak kurang di jamah. Nampak ikan galak makan saya cepat-cepat membancuh umpan. Dan saya masih lagi menggunakan perambut spring. Saya merayau mencari kawasan yang di rasakan berpotensi. Kalau memancing di laut orang menggunakan sonar. Tapi di kolam kita perlu gunakan sonar semulajadi kita iaitu mata dan telinga. Tak perlu la saya jelaskan di sini bagaimana caranya. Saya rasa semua orang tahu caranya. Lokasi yang saya pilih kali ini adalah di kawasan bersebelahan kincir. Kawasan ini biasanya memang berpotensi. Tambahan pula kincir membekalkan oksigen. Ada juga beberapa kali kelihatan ikan bermain air dikawasan itu dan saya mengagak ia adalah ikan rohu dan tongsan sisik halus. Bila nampak ikan main air macamtu saya pun mengeluarkan pelampung. Pelampung ke perambut hanyalah sepanjang 1.5 jengkal sahaja. Di kolam ni penggunaan pelampung pendek biasanya lebih efektif. Jangan lupa gunakan batu ladung sauh agar pelampung tidak bergerak dan tidak mengganggu pemancing lain. Terutamanya pemancing dasar. Saya melabuhkan umpan pertama pada jam 3.45petang. Umpan yang pertama ni saya kepal besar bagi memanggil ikan. Biasanya saya akan labuhkan umpan setiap 5minit. Tujuannya adalah untuk memanggil ikan. Lepas 3 balingan barulah parking joran. Kelihatan ada ikan yang berlegar legar berdekatan pelampung. Selang 10 minit barulah pelampung tenggelam. Gegaran hujung joran yang agak kuat menandakan ikan adalah spesis pacu yang kena. Saya karau dengan perlahan dan tegang tali bagi mengelakkan dipotong pacu. Perlawanan agak hebat dan pacu 2kilo berjaya dinaikkan. Alamak pacu, saya berseloroh. Pemancing rohu seperti saya agak kurang menggemari spesis pacu ni kerana ia selalu sahaja merosakkan perambut yang saya gunakan. Kadangkala sampai 3 ke 4 matakail yang putus digigitnya. Perambut tangsi memang senang sahaja boleh diputuskan oleh gigi pacu yang sangat tajam tu. Selepas tu saya dikejutkan lagi dengan tarikan yang menenggelamkan pelampung. Kali ini ikan menarik sekali tali dari kekili. Sah ini adalah tarikan dari rohu. Perlawanan dari rohu memaksa saya menekan spool bagi mengekalkan tali terbelit di tiang kincir. Bila spool ditekan ikan mula bergerak kekiri dan kanan. Saya angkat joran agak tinggi untuk mengangkat kepala ikan dari air. Ia bertujuan melemahkan ikan. Sama seperti kita kalau kita sedang tercungap cungap berlari dan tiba tiba tak dapat bernafas kerana takde udara dah tentu kita akan mejadi lemah. Dan rohu lebih 2kg berjaya di naikkan. Selepas itu ikan agak lembab dan kurang makan umpan. Ada juga beberapa kali pelampung tenggelam dan rabut. Pelik juga rasanya. Bila saya periksa rupa rupanya matakail dah terbuka. Tiga kali saya dapat tarikan sebegitu. Perambut saya tukar dan kali ini pelampung tenggelam lagi itu pun dah lebih dari 15 minit selepas tarikan tadi. Kali ni ikan tak terlepas lagi. Matakail baru yang agak besar dapat memegang mulut ikan dengan kemas. Drag saya ketatkan sedikit bagi mengekang lariannya. Ikan menuju kearah kincir lagi. Lagi sekali saya menekan spool bagi mengekang lariannya. Tapi kali ini ia lebih kuat dan saya terpaksa berundur ke belakang. Dan selepas itu ia bergerak ke kiri. Syukur ia bergerak menuju ke kawasan yang jauh dari kincir. Selepas 5 minit rohu 2.5kg berjaya saya daratkan. Seronok betul dapat nelayan ikan ni. Sedang saya asyik memancing terlihat seorang pemancing yang sedang bergelut dengan ikan. Sudah 15minit perlawanan tapi ikan masih kuat. Perlawanan lebih mendebarkan bila pemancing tu hanya menggunakan perambut tangsi sahaja. Ikan melakukan aksi akrobatik. Dilihat seekor pacu besar melompat tinggi. Nasib baik matakail terlekat pada sisi mulut ikan. Jika tidak dah tentu berputih mata. Bila ditimbang pacu seberat 8kg!! Memang besar pacu tu. Di katakan ada pacu secepat 14kg di kolam ni dan hanya seorang pemancing sahaja yang berjaya menaikkannya. Bayangkan kalau pacu ni kena pada set pancing ringan boleh berasap mesin dibuatnya. Lepas tu ada tarikan dari ikan. Selepas 2jam saya pulang dengan 6ekor hasil tangkapan. 3pacu dan 3rohu. Dan tak lupa juga 3kali mata kail lurus. Saya berpuas hati dengan umpan ni. Dalam 3 eksperimen ia tak pernah menghampakan Bila anda mahu mencubanya. -topangler81-

21 Ogos 2009

Umpan baru test n experiment no2

Eksperiment no 2. Boleh ke dipanggil eksperimen? Apa pandangan anda. Hari ni saya test umpan lagi. Target spesis ialah kap. Umpan sama saya gunakan macam masa eksperimen yang pertama. Bomb dan power bait serta pandan max power. Umpan dibancuh peroi. Sangat penting menggunakan umpan peroi untuk spesis kap terutamanya tongsan sisik halus. Mula memancing pada jam 3.30petang. Saya masih gunakan perambut yang sama. Perambut spring berpelampung. Di tengah kolam berdepan dengan kaunter saya dapat lihat riak air. Ikan bergerak perlahan menandakan tongsan tengah meronda di kawasan tersebut. Saya dapati ikan di kolam ni suka bermain di kawasan dalam. Walaupun ia tidak menyelam dalam tapi ia berlegar di kawasan tersebut. Mungkin ada yang menarik minatnya untuk meronda disitu. Ada lebih kurang 3 hingga 5ekor ikan yang meronda di kawasan itu. Sekali sekala dapat dilihat ia bergerak pantas dan adakalanya bersaing-saing. Sedang asyik saya memerhatikan sekeliling tiba-tiba pelampung tenggelam, menandakan ada ikan yang dah kena. Saya karau dengan perlahan. Beberapa kali ikan memecut untuk melepaskan diri tapi kekangan drag dari kekili abu garcia mematahkan usahanya. Joran melentur menyerap tekanan dari ikan. Setelah berberapa ketika rohu ikan pertama saya hari ni berjaya dinaikkan. Saiznya tak lah besar tapi kekuatannya agak luar biasa. Saya agak hairan kerana rohu pun sudi menjamah umpan ini. Ini bermakna dah 4spesis ikan yang berjaya saya tawan dengan umpan ini iaitu patin, tongsan, talapia dan yang terbaru rohu. Best jugak umpan ni. Boleh dijadikan umpan universal. Saya pun baru belajar memancing tongsan ni. Selama ni saya suka memancing rohu. Maklumlah sebab rohu ni banyak permintaan terutamanya daripada mamat-mamat bangla dan myanmar. Harga boleh sampai rm 5 sekilo kalau kat kolam. Pelik jugak saya tengok tongsan makan bila guna pelampung. Pelampung ditolak keatas pada awalnya dan kemudian tenggelam sedikit sahaja. Kadangkala tenggelam semua pelampung tu tapi masih boleh nampak di permukaan air. Lepas tu pelampung akan bergerak dan masa ni la saya angkat joran dan rembat sedikit. Perlawanan tak seberapa. Saya guna kaedah lembut untuk berlawan dengan ikan ni. Tak sampai 2minit ikan dah berjaya dinaikkan. Apa yang saya lakukan ialah tarik dengan perlahan-lahan. Ikan pasti akan mengikut sahaja tanpa tentangan. Ada juga 3ekor yang terlepas. Dari 4tarikan saya cuma berjaya menaikkan seekor. Yang lain semua rabut. Mungkin matakail terlalu kecil sebab saya gunakan perambut rohu berspring. Lepas rabut 3kali ikan dah tak menjamah umpan lagi. Dah sakit mulut agaknya. Saya puas dengan hasil hari ni. Walaupun cuma seekor tongsan 4kg. Bukan senang nak dapatkan tongsan di kolam yang sangat lama tak masukkan ikan tongsan ni. Tapi saya berjaya mendapatkan 4tarikan ikan. Umpan max power ciptaan saya berhasil mendapatkan tongsan. Saya akan lakukan eksperimen di kolam yang lain. Kalau ada cadangan kolam-kolam yang banyak spesis kap macam tongsan atau rohu sila la email pada saya. Promosi umpan max power pandan rm7.50 sahaja. Penghantaran percuma.

19 Ogos 2009

ramadhan dan pemancing

bulan ramadhan dah hampir tiba. sebagai pemancing tegas saya akan tetap pergi memancing walaupun pada bulan ramadhan ni. tapi siang la. malam tu boleh la ke masjid untuk sembahyang terawikh. sebagai pemancing seharusnya kita lebih tahan berpuasa. biasanya pemancing ni lebih tahan panas dan lapar. mana taknya kalau memancing mana nak ingat panas dan lapar. janji ikan tarik. pernah saya lihat ada yang seharian memancing ditengah panas tanpa makan dan minum. tapi bila tiba bulan puasa lain pulak jadinya. memancing dijadikan alasan bagi tak berpuasa. susah la kalau macam tu. yang penting kehendak diri. kalau dah niat nak puasa memang boleh puasa tapi kalau dah tak nak tu paham-paham aje la. tepuk dada tanya iman
-topangler81-

18 Ogos 2009

Umpan baru test n experiment no 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca semua. Hari ni saya nak kongsi sikit pengalaman saya. Saya ada buat umpan baru. Berasaskan pandan. Umpan ni pada awalnya saya nak buat mancing rohu. Entah macammana patin, tongsan dan talapia pun makan umpan ni. Saya gunakan dedak bomb 286+power bait 001+pandan (special buatan sendiri) . Umpan di bancuh peroi sahaja sebab saya gunakan mata spring. Kalau gaul umpan liat nanti tak lerai pula umpan dalam air. Matakail saya masih cangkuk palet. Tarikan pertama saya dapat menaikkan patin kecil. Selepas itu ada beberapa tarikan yang rabut. Ikan memecut dan selepas beberapa saat tali mengendur dan ikan berjaya melepaskan diri. Kalau ikutkan gaya makan mungkin dari spesis patin. Selepas 1jam lebih ada tarikan lagi dari ikan. Kali ini radar sahaja yang naik turun. Kadangkala tali tegang dan kendur. Saya tak dapat bersabar melihat keadaan itu dan terus menyentap joran. Tongsan lebih kurang 5kg menjamah umpan. Tapi malang lagi nasib saya. Ikan berjaya melepaskan diri hanya beberapa inci je dari tebing. Kecewa betul saya masa tu. Mana taknya umpan baru dijamah tapi asyik rabut je. Bukan rezeki saya agaknya. Lepas beberapa ketika saya berjaya menaikkan seekor talapia merah. Tak sangka pulak umpan ni semua jenis ikan makan. Masa memancing kat rabok bay gunakan umpan ni saya dapat lebih kurang 20ekor rohu. Saya rasakan umpan ni umpan universal. Tak salah jika anda ingin mencubanya. Jika berminat sila email kepada saya. Saya jual dengan harga istimewa. Ok -topangler81-

15 Ogos 2009

Ikan dah start makan.

Semalam ada member saya seorang pemancing tegar menelefon saya. Beliau mengatakan ikan rohu di kolam seri serdang dah start makan. Saiz ikan antara 1.5kg-3.5kg. Umpan cadangan 1. Power bait 001+005+ dedak bom 286 kuning. Gunakan jugak palet rendan cangkuk kat matakail Jom meriahkan kolam

14 Ogos 2009

Jadual kemasukan ikan.

Kolam teluk bunut 11/8/09 spesis patin jumlah ?

Jadual kemasukan ikan.

Kolam teluk bunut 11/8/09 spesis patin jumlah ?

12 Ogos 2009

Penambah perisa

Semalam saya ke kedai pancing. Lama dah tak pergi lagipun stock umpan dah takde. Tengok kat kedai tu umpan masih sama je. Takde perubahan langsung. Yang berubah cuma susunan kedai. Tak la semak sangat nampaknya. Setengah jam lepak kat kedai tu dapat la cari perambut dan umpan sikit. Ada gak perisa umpan yang menambat hati. Power bait kuning. Selalu guna buat umpan patin je. Nak test buat umpan baru untuk rohu. Pernah juga dapat beberapa ekor masa guna roti campur power bait kuning tu. Kalau patin memang banyak. Kalau anda ada cadangan perisa umpan yang boleh digunakan atau boleh saya cuba silakan email kepada saya. Kalau tak pun hantar pos terus. Ok. -topangler81-

09 Ogos 2009

Jampi dukun dan prewang

Harini masa saya nak bayar masuk memancing, pihak kolam mengatakan ada yang komplain. Mereka tanya kat penjaga kaunter jampi apa yang saya guna. Orang lain susah nak dapat ikan tapi saya senang. Terdengar je soalan tu keluar dari penjaga kaunter saya terus beristifar. Sampai macam tu sekali andaian mereka. Rezeki di tangan Allah dan kita perlu berusaha mendapatkannya. Dengan nada perlahan saya menidakkan apa yang diperkatakan oleh si penjaga kaunter tadi. Memang tak pernah pun saya lakukan. Apa yang saya amalkan ialah bismillah dan selawat. Mungkin ada beza dalam bab umpan dan perambut kerana setiap orang punya citarasa sendiri. Saya bukanlah jenis orang yang kedekut ilmu. Kalau tak takkan saya sanggup berkongsi ilmu dan pengalaman saya menerusi blog ni. Saya harapkan anda sebagai pemancing perlu membuang prasangka seperti itu jauh-jauh. Jika ada sikap yang macam tu macam mana kita nak maju. Perlu ada sikap ingin belajar dan berusaha. Pasti akan berjaya. Lagi satu, kita boleh la amalkan selawat, ayat seribu dinar dan doa. Kita kena yakin dan bertawakkal. -topangler81-

Umpan oh umpan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian. Harini satu pengalaman menarik saya nak kongsikan kepada anda. Hari ni sabtu jadi kat rabok bay ni ada la game cari spesis tongsan sisik halus. Kadar bayaran masuk pun macam biasa je. Dari rumah saya dah siapkan umpan. Saya gunakan dedak ayam kuning+perasa pisang,. Saya kehabisan stock dedak. Dedak ayam je yang ada tu yang saya gunakan. Saya masih gunakan perambut spring. Memancing tongsan memerlukan umpan yang peroi. Jadi penggunaan spring adalah sangat praktikal. Oleh kerana pertandingan biasa ni pemancing dibenarkan guna hingga 5 matakail. Satu kelebihan kepada pemancing. Jam 2.45pm umpan pertama dilabuhkan. Dan setiap 15minit umpan ditukar. Penggunaan umpan peroi memerlukan penukaran umpan selepas 10 hingga 20minit. Tujuannya ialah untuk membuat satu longgokan makanan yang akan memanggil ikan datang. Balingan yang tepat juga sangat penting. Saya gunakan palet sebagai bahan apung. Saya tak gunakan polisterin. Ada tujuannya. Selepas 40minit seekor rohu melompat tinggi menandakan yang ia sedang bergelut melepaskan diri dari matakail. Saya pun menuju ke joran dan bila joran diangkat, tali sudah kendur. Ikan berjaya melepaskan diri. Saya mula terfikir apa silapnya. Rupa- rupanya drag diikat terlalu ketat. Saya melabuhkan umpan lagi. Kali ini saya dah tak mengharapkan sang tongsan menjamah umpan tapi saya lebih mengharapkan tarikan dari sang rohu. Jangkaan saya tepat. Selang beberapa minit selepas melabuhkan umpan, sang rohu melompat lagi. 'Dah kena' bisik hati saya. Kali ini saya lebih berhati-hati. Perlawanan agak hebat menandakan ikan yang agak besar. Alhamdulillah rohu 2kg berjaya di naikkan. Saya melabuhkan umpan lagi dan beberapa minit ikan menjamah lagi. Rohu kena lagi. Rohu kedua dan ketiga menjamah umpan selang 10 minit. Saiz lebih kurang sama. Jam menunjukkan masa lagi 10 minit. Rohu keempat menjamah pula. Kali ini tarikannya lebih bertenaga. Ikan berlegar ketengah kolam. Saya mengangkat joran tinggi. Tujuannya untuk melemahkan ikan. Rohu ni bila tak dapat air beberapa saat terutamanya semasa perlawanan ia akan cepat lemah. Mengangkat joran tinggi dan tegangkan tali adalah salah satu cara melemahkan ikan. Bukan saja buat gaya. Selang beberapa ketika rohu menunjukkan tanda keletihan. Saya karau dengan berhati-hati. Saya nampak kelibat rohu dengan hanya satu matakail sahaja yang tersangkut. Drag dilonggarkan sebagai langkah berjaga-jaga. Akhirnya ikan berjaya dinaikkan. Beratnya mencecah 3kg. Saya cukup puas. Tapi saya masih berasa hairan kerana rohu sudi menjamah umpan yang tak seberapa. Kalau nak diikutkan macam tak percaya. Selalunya pemancing rohu ni memerlukan resepi dan umpan yang berbagai. Banyak campurannya ada kalanya kos umpan melebihi kos memancing itu sendiri. Alhamdulillah mungkin dah rezeki saya. Cubalah resepi yang saya berikan ni. Tapi mesti gunakan dedak ayam kuning. Mungkin resepi ni boleh membuatkan anda pulang dengan jaring yang penuh dengan ikan. -topangler81-

07 Ogos 2009

Info ikan dan kolam terkini.

Salam sejahtera pada pembaca semua. Siang tadi saya dapat info dari rakan yang kolam baiworld tengah meletup. Ikan rohu 1kg lebih tengah galak makan. Kawasan tempat ikan makan adalah sekitar pokok kelapa sawit depan surau. Sekian dimaklumkan -topangler81-

06 Ogos 2009

Rabok bay 6/8/09

Hari ni hari ketiga saya mancing kat rabok. Harini ikan kurang sangat makan. Talapia yang kuat gasak. Ada la seekor rohu yang menjamah. Saya bersama 2orang rakan masing-masing seorang dapat seekor sahaja. Tapi harini dapat la test umpan baru. Power bait campuran. Umpan dalam kajian lagi. Umpan ni pun saya reka cipta sebab sekarang ni susah nak dapat power bait yang original. Kebanyakan tiruan. Murah memang murah tapi bila buka bungkusan baunya tak sama dengan power bait lama. Silap-silap warna pun lain. Perbezaan yang sangat ketara tentang bau dan warna pada power bait 001 dan 005. Kalau tengok kat bungkusan, bahagian belakang nampak nombor 2008. Yang lama 2004. Saya dapat tahu yang power bait 2004 ni ada kedai yang menjual dengan harga rm 3.80 sepeket. Kalau yang 2008 cuma rm 1.50 je sepeket. Tapi kalau mahal macammana pun umpan, kalau itu yang ikan nak makan, terpaksa juga beli. Kalau ada rezeki boleh jual ikan tu dan dapat pulangan balik. Yang penting kita bersyukur dengan pemberian-Nya. Kalau bab umpan ni memang susah nak jangka. Kadangkala ikan nak makan dan kadangkala langsung tak nak usik. Kadangkala pulak umpan satu bekas kongsi sama-sama cuma seorang je yang bergasak sedangkan kawan yang lain bangau. Pernah juga berlaku kepada saya. Rezeki dan jodoh pertemuan ditangan-Nya. Kita hanya berusaha dan bertawakkal. -topangler81-

rabok bay 4/8/09

hari ni saya memancing lagi di rabok ni. walaupun hati agak keberatan nak memancing harini saya gagahkan juga. apatah lagi bila beberapa orang rakan menelefon saya hendak memancing bersama. lagipun dah lama saya tak berjumpa dengan diorang ni. saya masih menggunakan umpan yang sama saya gunakan semalam. semalam galak harini belum tentu lagi. saya sampai di kolam anggaran jam 12 tengah hari. sampai sahaja dikolam saya dapat lihat seorang rakan sedang melayan tarikan ikan. rohu 2 kg berjaya dinaikkan. umpan dilabuhkan setengah jam kemudian. harini nampaknya kurang ikan yang bermain air. lagi kurang dari semalam.

susah jugak memancing dengan gng cari makan ni. umpan dan perambut yang diorang gunakan tak sama macam yang kita gunakan. saya dapati umpan dan perambut yang mereka gunakan adalah lebih efektif. ikan lebih gemar menjamah umpan mereka. saya yang semalam menggasak ikan harini kurang mendapat tarikan. hanya 2 ekor rohu saja yang sudi menyapa umpan saya, kawan kawan cari makan ni ada yang menaikkan 13 ekor ikan seorang. tapi saya agak berpuas harti kerana berjaya menaikkan rohu 3 kg lebih. memang syok layan ikan rohu yang bersar-besar. daya taikannya memang kuat.

info terbaru yang saya dapat dari geng cari makan ni mereka sekarang menggunakan resepi baru. tapi saya tak tanya pula apa resepi yang mereka gunakan. memang ada bezanya dengan saya yang menggunakan umpan resepi lama. moralnya disini kita kena la kreatif dan berusaha untuk mendapatkan hasil tangkapan yang lebih. kalau takde sikap yang macamni macammana geng cari makan ni nak hidup sedangkan mereka hanya mengharapkan hasil jualan dari tangkapan mereka.

selepas 2 jam memancing saya berangkat pulang. maklumlah dari malam tadi kerja sampai jam 3 petang belum tidur lagi. malam ni nak kerja lagi.

-topangler81-

04 Ogos 2009

Rabok bay 3/8/09


Lama betul tak mancing kat rabok bay ni. Hari ni rasa nak mancing pula. Minggu lepas pun tengok jadual masuk ikan rabok bay ada masuk rohu 1270kg. Banyak tu. Persiapan dibuat. Umpan saya bancuh di rumah. Resepi umpan biasa yang saya gunakan. Bancuhan lembut peroi. Sehari sebelumya saya bertungkus lumus menyiapkan perambut spring. Nak siapkan 4set rasanya lama betul. Maklumlah dah lama tak buat perambut spring ni. Sekarang ni perambut ni saya belajar dari seorang rakan. Memang berkesan perambut ni lagi-lagi kalau dipadankan dengan matakail yang sesuai. Saya sampai dikolam kira-kira jam 12 tengah hari. Masa tu ada beberapa orang pemancing yang sedang memancing. Terkejut juga saya bila saya lihat air kolam agak surut dengan banyak. Masa air kurang begini selalunya ikan akan duduk di tempat dalam. Saya mula mencari tempat-tempat yang dirasakan berpotensi. Labuhan umpan pertama dijamah talapia kecil. Saya mula rasakan seperti tak berbaloi memancing harini. Saya mula melabuhkan umpan kedua. 5minit selepas itu ada satu tarikan kuat dari ikan. Rohu skala 2.6kg dinaikkan. Selepas itu ikan makan dengan galak sekali. Tiap kali melabuhkan umpan pasti ada tarikan dari rohu. Tarikan demi tarikan. Hinggakan tak sempat nak memasang umpan pada matakail. Ada 2 kali saya terkejut besar bila jatuh saja umpan diair terus disambar oleh ikan. Nasib baik joran tidak terlepas. Kalau tidak dah tentu jadi tukun dalam kolam. Selepas 2jam ikan sudah kurang galak. Tu pun gara-gara 2kali ikan terlucut. Sekali perambut putus dan sekali rabut. Memancing rohu kalau rabut ikan pun cabut. Jam yang ke3 ikan mula makan lagi. Tapi kali ini saiznya lebih kecil. Kalau tadi saiz 2kg lebih, sekarang hanya lebih kurang 1kg sahaja. Akhirnya saya mengalah selepas 3jam kerana kehadiran anak talapia yang terlalu rakus menjamah umpan. 3ekor rohu masuk ranking jackpot. 20ekor saya berjaya naikkan dalam masa 3jam memancing. Memang berbaloi rasanya. Esok saya akan bertandang lagi ke sini. Manalah tahu ada rezeki... -topangler81-
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing