15 September 2011

umpan out of date

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Lama sangat saya tak update blog ni. Rindu rasanya nak menulis. Lama juga saya tak memancing kerana agak sibuk dengan urusan kerja dan juga nak menyiapkan kereta saya yang saya spray sendiri. Akhirnya dapat juga saya siapkan walaupun masa yang diambil hampir sepanjang bulan ramadhan. 1hari 1jam je saya luangkan masa dan akhirnya siap juga beberapa hari sebelum raya.

Minggu lepas saya bertandang kembali ke kolam pancing seksyen 24. Kalau kesana apa lagi kalau tak kerana patin. Saya masih menggunakan teknik mata gantung dan berumpankan roti. Saya masih menggunakan roti walaupun dikatakan sekarang ikan lebih menggemari umpan dedak pallet yang dibancuh dengan air panas. Saya berharap ikan akan sudi menjamah umpan saya yang dah out of date tu.

Teknik batu gantung yang saya gunakan adalah dengan menggunakan batu ladung saiz 2 dan menggunakan tali hantu 20lb sebagai tali perambut. Saja saya menggunakan perambut jenis ini kerana hanya hilamunam dalam air. Jadi saya menganggap ikan tidak akan dapat melihat tali jadi ini mungkin boleh mengurangkan rasa culas ikan pada umpan.

Saya sampai dikolam pada jam 8.30 pagi. Lewat juga rasanya sebab saya selalu turun memancing patin seawal jam 7 pagi kerana patin memang galak makan pada waktu pagi.

Saya cangkukkan 3 ketul mashmellow putih sebelum memasang umpan pada mata kail. Tujuannya adalah untuk membuatkan umpan timbul. Bukan bermakna umpan timbul di permukaan tapi timbul mengikut kepanjangan perambut. Sama seperti belon yang diisi dengan gas. Ianya boleh terbang tapi tersekat oleh kepanjangan tali yang diikat padanya. Saya pasti anda faham.

umpan pertama saya labuhkan tanpa sebarang getuan dari sang ikan. tapi selepas balingan umpan yang ketiga ikan yang pada mulanya segan nak makan telah mula menjamah umpan. saya lihat radar plastersin mula turun dan naik dan turun kembali dan naik tegang @ pacak terus selama beberapa saat. saya yang berada di pomdok masa itu bingkas bangun dan menuju ke joran untuk menyentap. sentapan sedang-sedang jer yang saya lakukan, itupun kerana mahu memastikan matakail terlekat kemas pada mulut ikan. dan hasilnya patin pertama pembuka tirai pada hari ini adalah patin skala 1kg, selepas patin yang pertama menjamah umpan tiap kali balingan umpan pasti akan dijamah ikan. balingan yang kedua juga menghasilkan patin skala 1-2kg sahaja.

patin ketiga ni sama sahaja gaya makannya dengan patin yang pertama dan kedua tadi. tapi gayanya agak perlahan sedikit menandakan ianya patin yang agak besar. tali menegang agak perlahan tetapi terus tegang seperti tanpa ada sekatan. reel tica 554 yang lama tidak beraksi mula menyanyi. saya segera menuju ke joran. saya angkat sahaja joran dan terus layan kerana saya pasti matakail terlah tertacap kemas pada mulut ikan.
saya angkat joran dan gelengan pertama ikan yang berada jauh ditengah kolam agak kuat. saya pasti ianya patin yang tak kurang dari 3 kg. kali ini perlawanan agak lama dan beberapa kali kekili tica saya menjerit meminta tali. saya ketatkan drag sedikit bagi memastikan saya dapat mengawal ikan dari mengganggu pemancing yang berada berdekatan. namun kali ini tentangan ikan agak kuat, saya hanya boleh memberikan tentangan sedikit dan ikan memecut laju kekiri dan ke kanan.

hampir 3 minit perlawanan ikan terasa semakin lemah dan saya mula berjaya mengawal ikan yang telah menyebabkan saya terpaksa menyusupkan joran keatas dan kebawah joran pemancing lain bagi mengelakkan  tali dari berbelit. akhirnya ikan mula timbul, besar ni jer tapi kuat. bisik saya seorang diri. apakan tidaknya dengan skala ikan yang hanya 3kg itu tetepi ia memberikan tentangan seperti ikan berskala 5 kg keatas, memang seronok kerana telah lama saya tidak merasakan rentapan ikan dihujung joran.

selepas ikan ketiga saya naikkan, ikan agak kurang menjamah. jam pun telah menunjukkan jam 11 pagi. masa ikan makan dah berlalu rasanya. selang setengah jam umpan tidak dijamah saya menukarkan umpan dengan yang baru dengan harapan bau umpan yang masih segar akan lebih menarik minat ikan untuk menjamah umpan. sangkaan saya tepat kerana tali pancing saya tegang dengan cepat lagi kali ini. ianya telah tengang selama 5 saat tetapi tidak kendur dan saya mula menyentap joran. sentapan mengena. tapi kali ini ikan patin skala 1 kg yang mengena. tapi seronok juga dapat melayan daya juang ikan ni walaupun hanya seberat 1kg sahaja. setelah ikan sampai ketebing kolam saya dengan yakin ingin mengangkat ikan tanpa menggunakan tangguk kerana matakail telah berada jauh kedalam mulut ikan. tapi sangkaan saya meleset kerana matakail terlepas dari mulut ikan dan ikan berjaya meloloskan dari. alamak ruginya kenapa tak pakai tangguk tadi.... tapi apa boleh buat dah bukan rezeki kita nak buat macamana lagi.

selepas itu tiada lagi ikan yang sudi menjamah. dan saya pulang dengan 3 ekor ikan patin skala 1-3kg. boleh la saya jadikan lauk untuk santapan bersama seisi keluarga.

sekian
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing