06 Ogos 2009

Rabok bay 6/8/09

Hari ni hari ketiga saya mancing kat rabok. Harini ikan kurang sangat makan. Talapia yang kuat gasak. Ada la seekor rohu yang menjamah. Saya bersama 2orang rakan masing-masing seorang dapat seekor sahaja. Tapi harini dapat la test umpan baru. Power bait campuran. Umpan dalam kajian lagi. Umpan ni pun saya reka cipta sebab sekarang ni susah nak dapat power bait yang original. Kebanyakan tiruan. Murah memang murah tapi bila buka bungkusan baunya tak sama dengan power bait lama. Silap-silap warna pun lain. Perbezaan yang sangat ketara tentang bau dan warna pada power bait 001 dan 005. Kalau tengok kat bungkusan, bahagian belakang nampak nombor 2008. Yang lama 2004. Saya dapat tahu yang power bait 2004 ni ada kedai yang menjual dengan harga rm 3.80 sepeket. Kalau yang 2008 cuma rm 1.50 je sepeket. Tapi kalau mahal macammana pun umpan, kalau itu yang ikan nak makan, terpaksa juga beli. Kalau ada rezeki boleh jual ikan tu dan dapat pulangan balik. Yang penting kita bersyukur dengan pemberian-Nya. Kalau bab umpan ni memang susah nak jangka. Kadangkala ikan nak makan dan kadangkala langsung tak nak usik. Kadangkala pulak umpan satu bekas kongsi sama-sama cuma seorang je yang bergasak sedangkan kawan yang lain bangau. Pernah juga berlaku kepada saya. Rezeki dan jodoh pertemuan ditangan-Nya. Kita hanya berusaha dan bertawakkal. -topangler81-

Tiada ulasan:

Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing