27 Oktober 2011

umpan pallet untuk patin

assalamualaikum dan salam sejahtara kepada semua. agaknya anda dah lama menanti untuk mengetahui teknik dan cara memancing patin yang baru yang saya dapat di kolam seksyen 24 shah alam. bukan kat kolam ni sahaja yang pernah dicuba dan turut berkesan dikolam yang ikan patinnya suka bermain dipermukaan kolam dan kurang anak-anak ikan kecil.  pallet yang digunakan adalah pallet makanan keli iaitu pallet 6363.

cara pembuatan umpan
1. masukkan pallet kedalam bekas baldi umpan. berat palet yang saya gunakan selalunya lebih kurang sekilogram untuk 3 jam memancing, kalau ikan galak perlukan lagi banyak pallet


2. masukkan air panas yang baru mendidih kedalam bekas pallet. sukatannya adalah sekilogram pallet segelas setengah air panas. goncang-goncangkan baldi umpan dan pastikan air panas tadi terkena pada semua pallet.

3. biarkan selama sejam sebelum digunakan.

cara penggunaannya
1. beli jajan bin-bin 10 peket. dan potong kecil-kecil. lebih kurang dalam setengah inci

2. pastikan jajan lemau dulu. selalunya saya buka plastik dan masukkan dalam peti ais selama sehari semalam
3. jajan yang lemau tadi disangkutkan ke matakail.
4. gunakan perambut tangsi sejengkal V dua mata
5. kepalkan pallet pada matakail yang ada jajan bin-bin tadi. tujuannya jajan akan memegang pallet kepal tadi,
dan akhir sekali. baling ke kawasan ikan sedang bermain.
pastikan umpan terapung dan tali kendur sahaja. kalau ikan merentap kuat anda pasti teruja
ps. tak pernah bangau pakai umpan ni. patin terberat yang pernah saya naikkan guna umpan ni adalah 10.72kg.(kali kedua guna umpan ni)

sekian selamat memancing
-topangler81-

13 Oktober 2011

pallet kepal teknik terbaru?

assalamualalikum dan salam sejahtera kepada pembaca semua. baru-baru ni saya ada midnight kat kolam seksyen 24. lama dah tak memancing midnight. sekarang ni pun harga yuran masuk dah naik tapi takde hal sangat la bukannya mahal sangat pun. lagipun ikannya memang banyak dan senang dipancing.
saya berjaya naikkan 2 ekor patin sahaja malam tu. mungkin kerana cuaca yang hujan gerimis menyebabkan ikan kurang berselera menjamah umpan. saya lihat beberapa orang otai sahaja yang berjaya menaikkan banyak patin. besar-besar juga. saya dekati mereka dan cuba riki-riki apa umpan yang mereka gunakan. terkejut saya bila saya lihat dalam bekas umpan mereka hanya ada palet ikan. alah palet makanan ikan tu. palet ni katanya direndam dengan air sehingga lembut. macam merendam pallet kalau nak memancing rohu macammana? macam tu la.

pada mata kail pula disangkutkan dengan keropok bin bin yang dah lemau. tujuannya adalah umpan dan matakail akan sama-sama terapung. ikan yang bersuka ria memakan pallet yang terapung akan tersedut matakail yang turut sama terapung. dan yang bestnya ikan akan merentap terus pancing anda tanpa segan silu. tiba-tiba je terus sreeet............
okla tunggu post saya yang akan datang ye, saya akan sertakan gambar dan cara pembuatan umpan ni. ok......
selamat memacing...
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing