04 Julai 2010

berubah arah

assalamualaikum dan salam sejahtera...... lamanya saya tak updatekan blog ni. apa khabar anda semua. bagaimana dengan trip memancing anda. ada dapat hasil tak. semalam saya kekedai pancing. saje je nak jumpa dengan tauke kedai pancing tu. tak banyak yang saya beli sebab segala umpan dan peralatan masih ada lagi. tak perlu la membazir. saya cuma mendapatkan pelampung dan matakail. tengah borak kat kedai pancing tu jumpa la pulak dengan kawan lama yang dah lama tak memancing bersama. katanya dia pun dah agak kurang memancing dikolam. berubah arah memancing sang puyu pulak. teringat juga masa kecik-kecik dulu. memancing puyu adalah pelajaran pertama saya dalam dunia memancing. tapi semua tu dulu. sekarang ni memang susah kalau nak memancing puyu ni. kena pergi ke kawasan yang agak kurang orang memancing baru boleh dapat banyak sikit. kalau tidak mau mangkau jugak.

kalau diikutkan memancing ni boleh dikatakan sama sahaja. memerlukan usaha yang tinggi untuk mendapatkan kepuasan. setelah berusaha bertungkus lumus barulah kepuasannya rasa berbaloi.

oh ya. sekarang ni ikan rohu dan pacu banyak dimasukkan di kolam pancing. rata-rata saya dengan tauke kolam berpusu-pusu memasukkan ikan untuk menarik pelanggan. tapi khabarnya ikan sekarang berasal dari pahang. gaya pemakanannya juga agak berbeza dengan rohu yang lama. umpan jugak agak berbeza. yang saya tahu ikan sekarang ni lebih gemarkan umpan yang sedikit wangi dan lemak. tambahkan dengan sedikit power bait hijau dan masukkan beberapa keping biskut merry dalam umpan anda untuk menghasilkan bau yang lemak dan wangi.

selamat mencuba dan selamat memancing.
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing