29 Jun 2009

Anjakan paradigma

Kita sering mendengar perkataan anjakan paradigma. Tak kira lah dari radio, tv dan sebagainya. Perkataan ini juga sangat bermakna dan berkait rapat dengan para pemancing seperti kita. Sedarkah kita dunia memancing hari ini semakin berubah. Kalau dulu kita hanya menggunakan ranting pokok dan tali tangsi bermatakail sekarang kita telah pun menggunakan kekili elektrik dan sebagainya. Kita selalu tertarik dengan barangan baru yang semakin canggih. Kalau masuk ke kedai pancing tu macam-macam yang hendak dibeli. Kadangkala pemancing juga akan bersikap boros. Tapi jangan sampai anak bini tak makan kat rumah tu sudah la. Kita selalu di pertontonkan dengan peralatan yang mencecah ribuan ringgit. Selalunya video memancing akan menunjukkan barangan yang mahal. Itulah antara cara penaja untuk mempromosikan barangan mereka. Barangan dari negara jepun biasanya menjadi kegilaan para pemancing. Mereka ni memang terkenal dengan sikap hendak menghasilkan yang terbaik. Sikap ini seharusnya menjadi ikutan. Tak kiralah dalam memancing ataupun dalam melakukan pekerjaan. Ramai dikalangan pemancing yang berjaya mendedikasikan hidup mereka untuk menjadi pemancing yang berjaya. Kadangkala mereka mencipta teknik dan cara tersendiri. Ramai yang menjadi juara kerana teknik rahsia mereka. Tak kiralah samaada mereka pemancing baru atau lama. Sikap ini harus ada pada kita semua. Dan tanamkan sikap untuk menjadi yang terbaik

26 Jun 2009

saya perlukan bantuan anda


asslamualaikum kepada para pembaca yang budiman. ribuan maaf kerana kesulitan yang anda alami kerana saya telah memindahkan laman blod ini ke laman yang baru. terima kasih kepada para pembaca yang setia. mungkin ada page yang tak sempat saya pindahkan tapi anda masih boleh kelaman yang lama. lupa pula saya bila blog ni akan dipindahkan.

saya rasakan dalam blog yang baru ni lebih banyak ciri yang boleh saya masukkan. tak kurang juga fungsi blog yang agak berlainan agak menyukarkan. mungkin ada dikalangan anda yang boleh membatu saya dalam menghasilkan blog yang lebih menarik.
segala komen dan pendapat anda amat saya perlukan dan jadi jangan lupa hantarkan respone anda pada blog saya.

anda juga boleh berkongsi pengalaman dengan saya dan pembaca blog yang lain dengan menghantarkan pengalaman anda kedalam blog saya. hantarkan ke email saya dan saya akan masukkannya dalam blog saya ni. semoga kita bersama-sama memperoleh ilmu dan manafaat

sekian
-topangler81-

22 Jun 2009

tips memancing patin

Tips memancing patin
tips memancing patin
-memancing pada awal pagi kerana ikan ini aktif pada waktu awal pagi.
gunakan matakail dan cili yang sesuai- biasanya saya menggunakan gamakatsu stainless steel saiz 15-21 atau owner saiz 3/0
matakail mestilah ringan dan tajam.
-gunakan cara yang sesuai=
ikan bermain diatas air= gunakan teknik apung
tiada ikan bermain air=gunakan teknik dasar

gunakan roti yang lembut dan lembik jika memancing kolam, jika memancing di lombong gunakan roti keras supaya balingan jauh boleh dilakukan.
roti teras perlu dicucuk pada matakail

jenama roti yang biasa saya gunakan
1. roti sedap
2. roti family
3. roti mighty white
4. roti berger(perlu ada roti sanwich utk teras)


jika ikan sering makan umpan dengan cara yang lemah gemalai. kendurkan tali pada balingan seterusnya. biarkan tali kendur, dengan cara ini ikan tidak akan merasa ada halangan pada umpan dan biasanya akan memakan umpan. saya dapati cara ini efektif bagi kolam atau tasik yang ikannya selalu menghadapi tekanan dari pemancing.

gunakan teknik merasuah pada satu tempat sahaja.

biasanya patin kecil dan besar lain cara makan.
patin kecil= tarikan terus memecut
patin besar= agak perlahan dan kadangkala seperti anak tangga. tarikan terus dan perlahan dan pada masa ini joran perlulah diangkat tinggi tapi jangan sembat

tips memancing tongsan

1. Ramuan umpan yang biasa digunakan adalah yang berbau wangi seperti pandan dan pisang.
2. Umpan hendaklah peroi, jangan diramas
3. Perhatikan riak air kolam. Biasanya ikan ini akan menghasilkan gelombang seperti kapal selam dan bergerak perlahan. Jika terdapat riak air yang banyak pancing dikawasan itu.
4. Gunakan teknik apung. Biasanya lebih cepat menghasilkan tangkapan. Jika memancing dasar gunakan spring atau cili besar.
5. Gunakan matakail yang ringan dan kuat serta tajam seperti gamakasu@ daiichi.
6. pada matakail cucuk bahan terapung seperti gabus@pallet. pastikan matakail terapung sedikit. ini bagi memudahkan ikan menyedut umpan dan matakail.

apa yang palng penting adalah kesabaran. memancing tongsan ni memang memerlukan kesabaran yang tinggi. tongsan ini selalunya makan dengan cara yang sangat perlahan. kadangkala rasa macam nak rembat je pancing tu... mana boleh tahan tengok tali naik turun.

tips memancing rohu

Rohu.. saya rasakan ianya ikan yang paling glemer dikalangan para pemancing kolam. ramai para nelayan kolam yang menjadikan ikan ini sebagai target spesis mereka. rohu jugalah antara ikan air tawar yang paling mudah dijual dan mempunyai permintaan yang sangat tinggi terutama di kawasan selangor dan lembah kelang.

1. umpan memancing rohu adalah berbeza antara kolam, tapi kunci utama ialah dedak.
2. bau dedak biasanya hendaklah lembut
3. gunakan umpan lembik@lembut
4. merasuah pada satu tempat sahaja
5. biasanya ikan akan menghasilkan buih 2@3 biji yang agak besar lebih kurang sebesar hujung jari kelingking. kalau banyak terdapat buih tersebut pada satu-satu kawasan biasanya ikan berkumpul di kawasan itu.
6. gunakan matakail yang tajam dan kuat. biasanya ramai pemancing yang menggunakan mata udang eagle wave saiz 12-13. saya lebih suka menggunakan mata kail jenama barkley chinu saiz 3-5.
7. saiz matakail hendaklah dipadankan dengan saiz ikan yang hendak dipancing jika tidak ikan akan mudah melepaskan diri.
8. ada pelbagai campuran dedak

berikut adalah campuran yang biasa saya gunakan
1. dedak ayam kuning(di blender)+dedak bomb AA+minyak lucky star
2. dedak bomb AA+power bait 002
3. dedak udang(ada yang memanggil dedak taiwan)+cargil 6113
4. pallet makanan ikan

kunci utama memancing rohu adalah masa, kawasan dan rasuah setempat
masa- masa memancing biasanya dalam masa 3 hari-7hari selepas tarikh kemasukan ikan.
- biasanya ikan akan makan pada satu-satu masa sahaja. kadangkala ikan makan petang, pagi, atau tengah hari. ikan sangat kurang makan pada waktu malam

kawasan- ikan ini biasanya akan makan pada satu-satu kawasan. jadi kalau ada member yang gasak pada satu kawasan jangan segan silu nak pancang sebelah. kawan tu jangan la marah pulak kalau ada orang nak mancing sebelah. sporting la sikit kawan kawan.

rasuah setempat- baling umpan pada satu spot sahaja. itu yang paling penting. ikan akan datang mencari umpan.

tips memancing leekoh

ikan leekoh antara ikan kolam air tawar yang paling mudah untuk dipancing. biasanya kalau saya memancing di kolam danau tooba seri cheeding pasti ikan ini dapat dinaikkan. ikan ini kalau diluar negara dikenali sebagai carp. Biasanya dikolam ikan ini akan makan tanpa mengira waktu. Baru 10minit dimasukkan kedalam kolam pun dah makan pancing.
antara tips untuk mendapatkan ikan ini

1. gunakan umpan yang berbau agak kuat terutamanya berbau wangi
2. gunakan teknik merasuah setempat sahaja
3. gunakan umpan yang banyak untuk memancing. ikan ini bersikap agak tamak dan gelojoh dengan makanan. jadi gunakan kelemahannya untuk menangkapnya.
4. Ikan ini akan makan umpan dengan cara perlahan. Bila tali perlahan bergerak naik angkat joran.
5. ada juga para rakan pemancing yang mengatakan yang ikan ni pandai merasa makanan terutamanya jika makanan dirasakan berat ia akan meludahkan kembali makanan yang dirasa.
jadi penggunaan matakail yang ringan dan cili tampa batu ladung adalah lebih sesuai.
saya biasanya menggunakan 4 mata dan cili kecil.
6. Ikan ini bermulut sangat nipis dan lembut. Gunakan drag yang ringan dan lawan dengan perlahan. Jangan memaksa kerana mulut ikan sangat lembut dan boleh koyak jika berlawan dengan cara yang kasar anda akan berputih mata

antara umpan yang pernah saya gunakan
1. bomb + power bait 001
2. dedak taiwan+minyak ikan lucky star
3 .bomb coklat+sky jagung

lain padang lain belalang.

-topangler81-

ikan besar


ikan patin yang aku dapat pada 1/1/2008. memang amat mengujakan apabila sang patin ini mengajak aku berlawan dengannya selama lebih kurang 30 minit. umpan roti yang digunakan dijamah dengan tarikan 2 kali. tarikan pertama tak lekat dan tarikan kedua terus tidak berhenti dalam anggaran masa 5 minit. tangan mula menggeletar akibat menahan asakan ikan. ikan tak berhenti menekan walaupun ia bergerak perlahan. sama seperti sebuat kancil yang masuk gear satu. perlahan tapi tak dapat ditahan.

selang beberapa minit saya menahan spool dengan jari mengharapkan ikan berhenti tapi ternyata ia tak mahu berhenti. ia bergerak dari kiri ke kanan dan kekanan dan kiri. pada mulanya ia telah berjaya dibawa ketebing tapi bila ia nampak akan kelibat manusia, ia mula menggila lagi. kali ini ia menuju kearah kincir air kolam..... hati saya semakin berdebar keranan ia semakin hampir dengan kincir tersebut.

pancingan malam

musim panas dah tiba. memang panas cuaca sekarang ni. kebanyakan pemancing sekarang lebih gemar memancing pada waktu malam. didapati juga sekarang ni pada waktu malam ikan baru galak menjamah umpan.

pengalaman beberapa orang rakan mengatakan yang ikan sekarang lebih gemar makan malam. malam semalam seorang rakan pemancing memberitahu saya yang beliau dapat menaikkan ikan patin bagak-bagak pada waktu malam. sampaikan 3 kali putus dan 2 kali sangkut sebab tak dapat mengarau kekili. memang pelik ikan sekarang ni.

kolam yang selalu saya memancing pun sekarang ni amat jarang dapat lihat pemancing pada waktu siang hari. kebanyakkannya akan mula turun pada jam 8 malam dan ada juga yang mengambil pekej malam. ada kelebihan gak kalau memancing malam ni. tak la berasa bahang panas dan kalau malam selalunya anak ikan akan kurang kacau umpan. kebanyakkan ikan terutamanya patin dan tongsan suka makan malam. jadi ada peluang la nak merasakan tarikan ikan bagak-bagak ni.

lama juga saya tak memancing midnight. Update. Beberapa hari lalu beberapa orang rakan dapat menaikkan rohu sebanyak 80kg di tanjung rabok bay pada sebelah malam. Berbaloi tu..

-topangler81-

patin mekong aka plabuk

Pla buk. Ikan ini berasal dari sungai mekong dan dikatakan antara ikan air tawar paling kuat di dunia. Mungkin ada yang pernah dengar namanya dan ada yang tak pernah. Ikan ini berbentuk seakan ikan patin tapi mulutnya berada pada atas garisan mata. Warnanya juga agak coklat. Ikan ini boleh membesar sehingga ratusan kilo seekor. Sekarang ni banyak kolam yang masukkan ikan ni. Daya juang ikan ni memang kuat. Saya belum pernah kena lagi tapi ada kawan yang mengatakan ikan ini sungguh kuat. Umpan pla buk ni lebih kurang dengan umpan patin kita juga. Gunakan roti. Ada banyak resepi yang saya lihat dari internet dan kesemuanya menggunakan dedak dan roti sebagai bahan utama. Ada yang mengatakan ikan ni sukakan umpan yang berbau hanyir ada pula yang mengatakan ikan ini lebih gemarkan umpan wangi. Cubalah sendiri. Kalau di thailand mereka menggunakan perambut spring mata tunggal tapi kalau di malaysia orang kita masih mengamalkan perambut 2mata. Di kolam pancing bungsmaran thailand mereka gunakan perambut spring mata tunggal. Umpan sebesar penumbuk dan gunakan pelampung. Lain padang lain belalang. Belum cuba belum tahu. Umpan pla buk 1. roti+santan kelapa+dedak. 2. Roti+biskut kelapa. 3. Roti+sardin cap ayam Umpan ni saya belum cuba lagi. Saya dapat dari internet.. Marilah cuba. Mana tau naik jackpot. Jangan lupa kawan kawan -topangler81-

Yang remeh dan yang temeh


Memancing. Sinonim dengan kaedah dan teknik yang berbeza-beza. Ia juga tak lari dari perkara yang remeh temeh terutamanya bagi para pemancing air tawar, khususnya pemancing kolam air tawar. Ikan kolam ni biasanya lebih sensitif dengan perubahan persekitarannya. Ia juga sangat sensitif dengan bau. Oleh itu bagi para pemancing air tawar bau umpan yang memikat sangat penting. Kadangkala faktor umpan ini menjadi titik tolak yang menentukan hasil pancingan selain dari nasib dan teknik. Oleh itu para pemancing air tawar harus berhati-hati dengan bau-bauan yang boleh menghalau ikan. Tips 1. Bau sabun- dikatakan sangat dibenci ikan air tawar. Oleh itu membasuh tangan atau perkakasan membancuh umpan dengan sabun sangat tidak digalakkan. Jika tangan kotor atau berbau, gunakan tanah sebagai sabun. Lebih baik jika menggunakan tanah yang terdapat di kolam. Perkakasan boleh lah dibilas dengan air sahaja. Tak perlu gunakan sabun. Tips 2. Minyak. Bau minyak terutamanya petrol atau minyak hitam kenderaan didapati juga boleh menghalau ikan. Oleh itu ia perlu dibasuh sebelum memegang umpan. Gunakan tanah sebagai sabun. Tips 3. Sun block. Memang ada pemancing yang mementingkan kecantikan. Mereka gunakan sun block bagi melindungi kulit dari menjadi gelap kerana seharian memancing. Sun block ni terdiri daripada beberapa bahan kimia. Dan ada yang boleh menghalau ikan. Pernah terjadi pada seorang rakan dia ni selalu pakai sun block ni tapi selalu je bangau. Jadi satu hari tu dia tak pakai sebab dah habis. Hari tu dia dapat menggasak puluhan kilo rohu. Sampai sekarang ni beliau tak pakai lagi sun block tu. Tips 4 racun serangga. Racun serangga turut boleh menghalau ikan selain nyamuk dan agas. Bau yang dihasilkan boleh mengganggu bau umpan. Apatah lagi jika kita memegangnya tanpa membasuh tangan dan terus memegang umpan ataupun tali pancing. Tentu ikan akan lari jika terdapat bau racun serangga pada umpan. Tips 5. Bau umpan lain. Kadangkala umpan lain turut boleh mengganggu bau umpan. Jika umpan disimpan bersama dalam satu bekas biasanya ada bau yang akan kalah dan menang. Jadi adalah lebih baik menyimpan umpan dengan mengasingkannya mengikut jenisnya. Tips 6. Lain-lain. Bau badan dan bau peluh juga turut boleh membantutkan selera ikan. Jadi pastikan tiada bau badan jika mahu memancing. Tips 7. Air. Ikan sangat sensitif dengan kandungan umpan dan air yang digunakan untuk membancuh umpan. Jangan gunakan air paip kerana air ini mengandungi klorin. Klorin sangat dibenci ikan kerana boleh meracuni ikan dan juga boleh meracuni kita. Jadi gunakan air kolam ataupun air masak. Boleh juga gunakan air R-O yang boleh didapati di mesin. Yang paling penting jangan gunakan air paip. Apa yang saya tulis adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya sahaja. Rezeki datang dari Yang Maha Esa. Semoga ini dapat membantu. Lain padang lain belalang. -topangler81-

Yang remeh dan yang temeh


Memancing. Sinonim dengan kaedah dan teknik yang berbeza-beza. Ia juga tak lari dari perkara yang remeh temeh terutamanya bagi para pemancing air tawar, khususnya pemancing kolam air tawar. Ikan kolam ni biasanya lebih sensitif dengan perubahan persekitarannya. Ia juga sangat sensitif dengan bau. Oleh itu bagi para pemancing air tawar bau umpan yang memikat sangat penting. Kadangkala faktor umpan ini menjadi titik tolak yang menentukan hasil pancingan selain dari nasib dan teknik. Oleh itu para pemancing air tawar harus berhati-hati dengan bau-bauan yang boleh menghalau ikan. Tips 1. Bau sabun- dikatakan sangat dibenci ikan air tawar. Oleh itu membasuh tangan atau perkakasan membancuh umpan dengan sabun sangat tidak digalakkan. Jika tangan kotor atau berbau, gunakan tanah sebagai sabun. Lebih baik jika menggunakan tanah yang terdapat di kolam. Perkakasan boleh lah dibilas dengan air sahaja. Tak perlu gunakan sabun. Tips 2. Minyak. Bau minyak terutamanya petrol atau minyak hitam kenderaan didapati juga boleh menghalau ikan. Oleh itu ia perlu dibasuh sebelum memegang umpan. Gunakan tanah sebagai sabun. Tips 3. Sun block. Memang ada pemancing yang mementingkan kecantikan. Mereka gunakan sun block bagi melindungi kulit dari menjadi gelap kerana seharian memancing. Sun block ni terdiri daripada beberapa bahan kimia. Dan ada yang boleh menghalau ikan. Pernah terjadi pada seorang rakan dia ni selalu pakai sun block ni tapi selalu je bangau. Jadi satu hari tu dia tak pakai sebab dah habis. Hari tu dia dapat menggasak puluhan kilo rohu. Sampai sekarang ni beliau tak pakai lagi sun block tu. Tips 4 racun serangga. Racun serangga turut boleh menghalau ikan selain nyamuk dan agas. Bau yang dihasilkan boleh mengganggu bau umpan. Apatah lagi jika kita memegangnya tanpa membasuh tangan dan terus memegang umpan ataupun tali pancing. Tentu ikan akan lari jika terdapat bau racun serangga pada umpan. Tips 5. Bau umpan lain. Kadangkala umpan lain turut boleh mengganggu bau umpan. Jika umpan disimpan bersama dalam satu bekas biasanya ada bau yang akan kalah dan menang. Jadi adalah lebih baik menyimpan umpan dengan mengasingkannya mengikut jenisnya. Tips 6. Lain-lain. Bau badan dan bau peluh juga turut boleh membantutkan selera ikan. Jadi pastikan tiada bau badan jika mahu memancing. Tips 7. Air. Ikan sangat sensitif dengan kandungan umpan dan air yang digunakan untuk membancuh umpan. Jangan gunakan air paip kerana air ini mengandungi klorin. Klorin sangat dibenci ikan kerana boleh meracuni ikan dan juga boleh meracuni kita. Jadi gunakan air kolam ataupun air masak. Boleh juga gunakan air R-O yang boleh didapati di mesin. Yang paling penting jangan gunakan air paip. Apa yang saya tulis adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya sahaja. Rezeki datang dari Yang Maha Esa. Semoga ini dapat membantu. Lain padang lain belalang. -topangler81-

teknik tongsan berpelampung


harini dapat saya memperaktikkan teknik memancing tongsan. memancing tongsan ni sangat asing bagi saya. dulu selalu saya memancing patin dan rohu sahaja. sekarang ni cuba nak mancing spesis dari china ini.

saya gunakan teknik berpelampung. saya menggunakan perambut sepanjang 1 1/2 jengkal sahaja. umpan peroi saya gunakan. pada mulanya saya gunakan umpan yang sangat peroi tapi lepas beberapa balingan yang miss saya kentalkan sedikit umpan tapi tak terlalu kental dan tak terlalu peroi. hasilnya umpan dapat bertahan selama 15 minit setiap balingan. boleh jimat umpan sikit. spring dan perambut benang 40lb saya gunakan.

umpan saya kepal sebesar penumbuk setiap balingan. bila jatuh air semua memandang. tapi setelah beberapa kali balingan semua buat tak kisah sahaja, dan para pemancing memang tau kalau memancing tongsan memang memerlukan umpan yang banyak.

ikan ni makan dengan gayanya iaitu makan dengan sangat perlahan. pelampung tenggelam timbul bila ikan ni makan. saya tunggu sampai pelampung betul-betul tenggelam dan lepas tu baru angkat joran. cara ni mungkin tak berapa tepat. maklumlah saya baru belajar.

ikan ni lebih galak makan pada waktu pagi dan petang. wak asim yang memancing dari pagi mendapat 8 ekor ikan tongsan. otai kolam ni memang tak miss kalau memancing tongsan. beliau turut menggunakan pelampung lebih kurang 1 1/2 kaki iaitu 2 kali ganda panjang perambut saya. tak tau pula apa resepi yang digunakan. saya mula memancing pada jam 3.30 petang. jam yang pertama tiada jamahan dari ikan.

ada seorang rakan yang juga memancing tongsan mengatakkan tadi semasa angin kurang bertiup ikan galak makan sampai ada beberapa kali terlepas. bila angin mula kuat satu kolam senyap. mungkin ada kebenarannya. saya juga pernah mengalmi situasi ini semasa saya memancing rohu dahulu. mungkin ikan agak takut dengan kocakan air bila angin kuaat bertiup.

jam yang kedua setengah jam selepas umpan dilabuhkan saya dapat satu tarikan dari sang tongsan. ia makan dengan sangat perlahan. kadangkala pelampung tenggelam sedikit dan kadangkala tenggelam sesaat dan kemudian timbul dan kemudian tenggelam terus. saya sentap joran dan hasilnya matakail sahaja yang tinggal. ikan berjaya melepaskan diri.....

saya mula memikirkan yang apa silapnya. rupanya saya terlupa yang saya gunakan mata sabit agak kecil. mulut tongsan pula besar jadi susah matakail nak lekat.... selang beberapa ketika ikan menjamah lagi. dan kali ini ia agak agresif. pelampung tenggelam perlahan dan terus tenggelam dan kali ini saya hanya menagangkat joran tinggi dan ikan mengena. nampak pada permukaan air ada seekor lagi tongsan yang lari bila ikan ni terkena mata pancing. ia seakan makan secara berkumpulan. selang beberapa minit perlawanan ikan tongsan 4kg dinaikkan. lagi 1kg nak dapat jackpot rm100.......

selepas ikan ni dinaikkan ada beebrapa getuan lagi dari sang tongsan yang lapar tapi tak mengena. akhirnya saya mengalah kerana umpan dah habis... dalam 1 jam dekat 1kg umpan habis. maklumlah sekali baling sebesar penumbuk. penggunaan umpan murah lebih menjimatkan berbanding umpan yang mahal. saya menggunakan pallet 6083 yang di blender dan dicampurkan sedikit dengan dedak bom kuning 286. walaupun resepi ni tak la seberapa, ia berjaya juga memanggil sang tongsan untuk menjamah umpan. spesis ni macam tak kisah sangat dengan resepi umpan, ada yang mengatakan yang ikan ini akan makan umpan yang banyak dan peroi. saya rasakan ada kebenarannya.

kalau di teluk bunut mereka menggunakan dedak hong+bom+strawberry bagi menjerat tongsan ini. tapi di rabok bay ni umpannya lagi mudah. ada yang menggunakan dedak bom sahaja bagi menjeratnya. tapi kalau gunakan dedak bom semata-mata kosnya memang tinggi. apa yang penting umpan mestilah peroi dan banyak. ikan ni makan dengan cara sedut dan filter jadi umpan yang peroi lebih mudah terlerai dan dimakan oleh tongsan. kalau gunakan pelampung, ikan ni makan umpan dengan mendongak kot....

saya akan memancing ikan ini lagi. sekarang ni baru dapat merasakan feel memancing ikan ni. memang syok tengok pelampung tenggelam timbul. mungkin si pemancing tongsan sahaja mengetahui keseronokan memancing si lemah gemalai ini. kalau dah kena 10kg keatas, boleh berasap gak drag tu.....

saya berpuas hati dengan hasil harini. walaupun memancing selama 2 jam sahaja dan hanya seekor tongsan banyak ilmu yang saya dapati. terima kasih semua yang membantu berkongsi ilmu......

-topangler81-
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing