29 Mac 2012

misteri pallet sakti.....

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. umpan pallet 6363 untuk patin ni dah macam jadi fenomena pulak. memang ramai yang telah bertukar arah kepada pallet kerana umpan pallet ni lebih senang disediakan dan boleh dikatakan umpan pallet ini adalah umpan segera. dalam masa setengah jam sahaja umpan dah boleh digunakan tak payah nak peram-peram dan sebagainya. sebenarnya umpan pallet ni adalah pengganti kepada roti. kalau anda pernah memancing menggunakan roti, pastinya anda biasa dengan kaedah apung, tanam, mata gantung dan sebagainya. sama sahaja dengan umpan pallet ni. teknik yang sama biasanya akan digunakan jika menggunakan pallet ni. cuma jangan lupa jika menggunakan pallet anda memerlukan bahan untuk memegang pallet supaya pallet tak terburai masa baling. biasanya pemancing akan menggunakan jajan lemau la.

saya gemar mencampurkan serbuk kayu manis lebihkurang satu camca untuk sekilo pallet. cuma saya gunakan bahan perisa ni kalau ikan dah tak nak makan umpan pallet ni. mungkin lain kali kena campurkan dengan bahan yang lain pula. tabiat ikan ni macam manusia juga, mudah jemu dengan makanan yang biasa. kadangkala nak tukar selera juga.

anda juga boleh mencampurkan dengan bahan-bahan atau perisa atau umpan peram yang anda gunakan semasa memancing menggunakan roti dulu. tak salah mencuba. cuma yang paling penting adalah teknik pancingan dan keadaan ikan itu sendiri. kalau masa dia nak makan memang dia makan tapi kalau dah tak nak memang boleh membangau la jawabnya. semuanya bergantung kepada rezeki masing-masing. ramai di kalangan pemancing yang berjaya kerana mereka tak takut mencuba. dan kebanyakan pemancing otai ada cara mereka sendiri.....

sekian....

24 Mac 2012

flourocarbon lines....

assalamualaikum dan salam sejahtera. macam dah pernah je keluarkan tajuk ni. tali florocarbon ataupun ada yang menyebutnya tali hantu..... bagi saya ianya adalah 2 benda yang berlainan. tali hantu adalah tali tangsi yang warnanya agak jernih dan lembut. manakala tali florocarbon pulak jenis tali yang betul-betul jernih dan agak keras. kalau dah biasa menggunakannya anda pegang tali tu pun dah tahu tali ini 100% florocarbon atau tidak.

dari segi harga tali florocarbon jauh lebih mahal berbanding dengan tali hantu....kadangkala kalau florocabon tu dari jenis yang berjenama harganya 10x lebih mahal berbanding tali hantu,
dari segi kualiti saya lebih percayakan tali florocarbon. malah tali florocarbon sehalus 18 paun pernah saya gunakan untuk memencing dikolam siakap dan sealion kolam3 tanpa sebarang masalah. tapi nak kena sediakan tangguk la kalau ikan yang dinaikkan agak besar.

apa pun tepuk dada tanya selera. ada pemancing yang mengutakamakan kualiti untuk menambah kuantiti dan ada juga yang hanya mengejar kuantiti.... fikir-fikirkanlah
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing