01 April 2011

tsunami jepun dan kolam

assalamualaikum dan salam sejahtera. dah lama saya tak menulis dalam blog ni. ada juga saya pergi memancing beberapa kali tapi hasilnya tak begitu memberangsangkan, jadi saya tak dapat nak masukkan dalam blog ni............


baru-baru ni kita masyarakat sedunia telah dikejutkan dengan kejadian gempa bumi yang melanda jepun. negara yang maju kahadapan juga tidak dapat meramal dan memberikan amaran tentang kejadian itu. maka saya terfikir bertapa kecilnya kita berbanding dengan kekuasaan Yang Maha Esa.

pada 9 mac 2011 iaitu 2 hari sebelum kejadian gempa dan tsunami berlaku saya memancing dikolam pancing. nasa tu tak berapa ramai pemancing yang ada. lebih kurang dalam 10 pemancing sahaja. suasana yang saya rasakan agak lengang pada masa itu rupanya tidak begitu. saya dapat lihat beberapa orang pemancing menaikkan ikan pada masa yang sama. pelik tapi benar, mereka duduk berjauhan antara satu sama lain dan umpan yang digunakan pun tidak sama, ada yang menggunakan roti dan ada yang menggunakan dedak.

saya tidak dapat menahan perasaan lagi dan terus turun memancing, ingatkan nak jadi penonton sahaja hari ni. umpan pertama yang saya labuhkan, tak sampai 4 minit telah dijamah tongsan dengan gaya yang perlahan, saya tahu tongsan sebab masa tu memang saya hendak menguji umpan tongsan, resepi baru saya. selepas beberapa minit tongsan 8.78 dapat saya naikkan. selepas timbang dan lepaskan semula ikan saya bermula lagi. umpan saya labuhkan pada tempat yang sama dan mendapat lagi satu jamahan dari tongsan selang beberapa minit sahaja, dan selepas itu tongsan masih menjamah dan jamah. beberpa ekor turut rabut dan saya hanya berjaya menaikkan 2 ekor sahaja.adakah kegilaan ikan dan senyapnya ikan ada kaitan dengan gempa yang bakal melanda? Saya pun tak tahu.
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing