16 Oktober 2009

umpan baru


ni la umpan yang saya gunakan masa memancing di seri cheeding semalam.

Lain dicari lain yang muncul


pallet ni sebenarnya berwarna merah. tak tau la macammana boleh bertukar warna

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Semalam saya dapat sms dari tauke kolam seri cheeding. Beliau masukkan 1.4tan rohu pada 13/10. Anggaran berat dalam sekilo seekor. Saya pun saje nak cuba manalah tau rohu dah start makan. Sampai kat kolam pukul 12 tengah hari. Terkejut jugak bila tengok 70ekor rohu dalam kereta sorong. Rupanya ikan mati. Dan separuh lagi dah nyawa nyawa ikan. Dah sampai kolam apa lagi mancing jugak la walaupun tahu rohu takkan makan. Saya gunakan umpan rohu biasa. Dan gunakan perambut spring. Matakail pula letak pallet sahaja. Umpan lebih kurang sebesar penumbuk pada 3balingan pertama untuk menarik ikan. Rasuah cara baik. 15minit tiap balingan. Lepas balingan kedua ikan mula menjamah. Rasuah mula menampakkan hasil. Ikan pertama dan kedua dari spesis keli. Lepas tu barulah pacu yang makan umpan. Lepas pacu dan pacu dan pacu sampai pacu yang keenam. Lepas solat zohor saya teruskan memancing. Yang menghairankan, 1jam langsung tiada ikan yang menjamah. Tiba- tiba terlihat satu kelibat hitam ditengah kolam menuju ke tebing. Pada awalnya saya sangkakan ikan bermain air. Rupanya biawak besar meronda di dalam kolam. Patutla semua ikan lari. Hasil usaha dari pihak kolam menghalau biawak tu. Akhirnya ikan makan semula. Dan saya mendapat lagi 3tarikan dari pacu. Balingan terakhir mendapat perlawanan yang agak hebat. Tapi ikan terlucut kerana terlalu cepat saya mengangkat joran. Saya berpuas hati walaupun spesis yang diidamkan tak muncul. Saya pulang dengan 9pacu dan 2keli. Alhamdulillah
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing