06 Ogos 2009

Rabok bay 6/8/09

Hari ni hari ketiga saya mancing kat rabok. Harini ikan kurang sangat makan. Talapia yang kuat gasak. Ada la seekor rohu yang menjamah. Saya bersama 2orang rakan masing-masing seorang dapat seekor sahaja. Tapi harini dapat la test umpan baru. Power bait campuran. Umpan dalam kajian lagi. Umpan ni pun saya reka cipta sebab sekarang ni susah nak dapat power bait yang original. Kebanyakan tiruan. Murah memang murah tapi bila buka bungkusan baunya tak sama dengan power bait lama. Silap-silap warna pun lain. Perbezaan yang sangat ketara tentang bau dan warna pada power bait 001 dan 005. Kalau tengok kat bungkusan, bahagian belakang nampak nombor 2008. Yang lama 2004. Saya dapat tahu yang power bait 2004 ni ada kedai yang menjual dengan harga rm 3.80 sepeket. Kalau yang 2008 cuma rm 1.50 je sepeket. Tapi kalau mahal macammana pun umpan, kalau itu yang ikan nak makan, terpaksa juga beli. Kalau ada rezeki boleh jual ikan tu dan dapat pulangan balik. Yang penting kita bersyukur dengan pemberian-Nya. Kalau bab umpan ni memang susah nak jangka. Kadangkala ikan nak makan dan kadangkala langsung tak nak usik. Kadangkala pulak umpan satu bekas kongsi sama-sama cuma seorang je yang bergasak sedangkan kawan yang lain bangau. Pernah juga berlaku kepada saya. Rezeki dan jodoh pertemuan ditangan-Nya. Kita hanya berusaha dan bertawakkal. -topangler81-

rabok bay 4/8/09

hari ni saya memancing lagi di rabok ni. walaupun hati agak keberatan nak memancing harini saya gagahkan juga. apatah lagi bila beberapa orang rakan menelefon saya hendak memancing bersama. lagipun dah lama saya tak berjumpa dengan diorang ni. saya masih menggunakan umpan yang sama saya gunakan semalam. semalam galak harini belum tentu lagi. saya sampai di kolam anggaran jam 12 tengah hari. sampai sahaja dikolam saya dapat lihat seorang rakan sedang melayan tarikan ikan. rohu 2 kg berjaya dinaikkan. umpan dilabuhkan setengah jam kemudian. harini nampaknya kurang ikan yang bermain air. lagi kurang dari semalam.

susah jugak memancing dengan gng cari makan ni. umpan dan perambut yang diorang gunakan tak sama macam yang kita gunakan. saya dapati umpan dan perambut yang mereka gunakan adalah lebih efektif. ikan lebih gemar menjamah umpan mereka. saya yang semalam menggasak ikan harini kurang mendapat tarikan. hanya 2 ekor rohu saja yang sudi menyapa umpan saya, kawan kawan cari makan ni ada yang menaikkan 13 ekor ikan seorang. tapi saya agak berpuas harti kerana berjaya menaikkan rohu 3 kg lebih. memang syok layan ikan rohu yang bersar-besar. daya taikannya memang kuat.

info terbaru yang saya dapat dari geng cari makan ni mereka sekarang menggunakan resepi baru. tapi saya tak tanya pula apa resepi yang mereka gunakan. memang ada bezanya dengan saya yang menggunakan umpan resepi lama. moralnya disini kita kena la kreatif dan berusaha untuk mendapatkan hasil tangkapan yang lebih. kalau takde sikap yang macamni macammana geng cari makan ni nak hidup sedangkan mereka hanya mengharapkan hasil jualan dari tangkapan mereka.

selepas 2 jam memancing saya berangkat pulang. maklumlah dari malam tadi kerja sampai jam 3 petang belum tidur lagi. malam ni nak kerja lagi.

-topangler81-
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing