28 Februari 2010

kemarau masa untuk memancing

assalamualaikum dan salam sejahtera. lamanya saya tak post apa-apa. sekarang ni dah agak kurang memancing memandangkan cuaca sekarang terlalu panas. air kolam pun nampa surut dengan banyak. dulu masa air kolam surut macamni la best memancing terutamanya memancing ikan rohu. ikan selalunya akan berkumpul disatu-satu tempat kerana air menjadi cetek. ada kemungkinan ikan akan berkumpul dikawasan dalam. pemancing yang selau bertandang ke kolam pastinya akan dapat merasakan perubahan ini. ada juga beberapa kolam yang ikannya akan bermain di permukaan sekiranya cuaca terlalu panas. jadi, penggunaan pelampung adalah lebih efektif. jika air kolam jernih anda pasti teruja dengan tompokan-tompokan hitam yang muncul dipermukaan. jika fenomena ini berlaku, gunakan pelampung yang pendek. saya selalu gunakan pelampung antara satu jengkal hingga satu kaki sahaja.



selalunya pada musim ni ikan akan makan pada satu-satu masa sahaja. ada juga di sesetengah kolam yang ikannya akan makan pada waktu malam sahaja. jadi kenala selalu bertanya. jangan malu bertanya nanti sesat jalan.

sekian.

14 Februari 2010

Dah cuba ke belum.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dah cuba ke belum resepi patin yang saya berikan? Kalau dah cuba bagus la. Umpan tu biasa saya gunakan kalau memancing patin dan pacu. Cuba peram lama sikit. Umpan tu kalau dah bau hapak dah tak boleh guna. Cubalah praktikkan. Semoga dapat ikan besar. Kalau ada hasil boleh la email kepada saya. Nak juga saya tengok hasilnya. Mungkin ia berkesan di kawasan anda. Sekian.

06 Februari 2010

umpan patin


patin 13.8kg dengan umpan roti+kelapa tempe

assalamualaikum dan salam sejahtera. ramainya yang bertanya tentang umpan patin. ni saya bagi satu yang paling best dan selalu saya gunakan. khas bagi pembaca blog yang setia.
umpan patin ni dah lama saya gunakan. tak pernah menghampakan kecuali kalau dalam pertandingan.pernah dapat banyak kali jackpot dan dapat patin terbesar 13.8kg. pernah dapat 15 ekor patin 5kg keatas sehari memancing. paling banyak 21 ekor dalam masa 4jam. itu dulu....

ramuannya
1. sebiji kelapa tua. kalau boleh cari yang dah bercambah. bila dipecahkan isi kelapa seakan berminyak dan sedikt kehitaman. kengkadang saya gunakan kelapa cambah yang dah bercambah sekaki tinggi. lagi power!!!



2. tempe 2 biji. tempe tu cari yang baru. kalau dipegang rasa panas. kalau dah sejuk tak payah guna sebab bau umpan akan jadi busuk



3.perisa pisang cap ros. boleh gunakan jenama yang lain tapi tak sama powernya

cara pembuatannya
ambil santan dari kelapa tadi. masa perah kelapa campurkan secawan air . gunakan air yang takde klorin macam air R.O, air mineral ataupun air suling. air kolam dan air paip tidak digalakkan.


blender tempe dan santan kelapa tadi bersama-sama. bahan tadi akan menjadi pekat seakan krim. kalau cair selalunya tak jadi. masukkan bahan tadi dalam botol tahan tekanan seperti botol air gas (coke dll). isikan separuh botol atau tiga suku botol sahaja. jangan isi penuh. (paham-paham sudah)



biasanya saya akan biarkan selama 3 hari baru guna. kengkadang malam buat pagi guna pun mujarab terutamanya kalau ikan baru masuk.
umpan ni boleh dia adjust untuk main pacu dan patin besar. caranya ialah mencampurkan beberapa titik perisa pisang cap ros tadi dalam ramuan tu.
cara guna. main dengan gunakan roti dadu. macam biasa la.
ok selamat mencuba.
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing