03 Mei 2010

Permulaan yang baru

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semalam saya turun memancing. Dah lama gile tak merasa tarikan ikan. Lebih kurang pukul 4 saya mula memancing. Umpan pun tak seberapa, maklum je la. Palet yang selalu saya gunakan dulu pun dah berkulat. Tapi saya gunakan jugak sebab tu je yang ada.
Labuhan umpan pertama pada perambut spring terus disambut tak sampai 15minit, rohu kecik dulu yang menyapa. Semangat saya mula berkobar. Ikan pertama sejak setahun berenti memancing.
Lepastu ikan terus diam tak menjamah. Ada juga beberapa tarikan tapi tak lekat. Matakail pun dah naik berkarat agaknya. Teringat jugak saya dulu saya sangat pentingkan ketajaman matakail dan umpan tapi harini semua tu saya ketepikan. Menyesal juga rasanya.
Minit-minit terakhir selepas 2jam ikan menyapa lagi, tapi kalini lagi kecil dan matakail saiz 6 terlekat kukuh dalam mulut ikan bukan macam ikan pertama yang terlekat kat dagu. Dapat jugala 2ekor permulaan yang agak baik kerana semalam ikan kurang galak. Dah 2hari kena gasak oleh pemancing lain.
Semalam juga terjumpa jugak kawan kawan lama yang menjadi penunggu tetap kolam rabok bay. Lama tak jumpa ramai juga yang gemuk dah jadi kurus. Kesian jugak tengok Wak Din yang susut badannya kerana penyakit kencing manis.
Oh ya lupa pulak nak bagitau yang saya gunakan umpan powerbait+dedak bomb sahaja. Umpan yang paling mudah. Umpan ni boleh dianggap universal kerana hampir semua spesis pernah tewas dengannya. Palet masih saya gunakan lagi walaupun baunya dah tak berapa sedap
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing