14 Disember 2010

patin midnight pakage

suasana  kolam dimalam hari

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. lamanya saya tak memancing pakage midnight dan malam isnin lalu saya telah dapat berjaga sepanjang malam melayan kerenah ikan di kolam pancing seksyen 24 shah alam.
pada awalnya saya mahu memancing di siang hari tetapi kerana ada beberapa perkara yang tak dapat dielakkan tak dapat la saya nak pergi memancing siang tu. malam la pulak kita try.

pada malam itu secara rawak ada 20 orang pemancing yang memancing. rata-ratanya menggunakan umpan roti untuk menjerat patin. saya pun menggunakan umpan roti yang telah dicampurkan dengan sos patin. unpan macam biasa la saya gunakan roti potong dadu.

saya menggunakan teknik tanam iaitu memancing dasar, pada kili diletakkan batu mati kecil sebagai pemberat untuk mengelakkan roti terapung.

patin yang sudi menjamah umpan walaupun yang lain berpuasa

saya bermula memancing pada jam 12 malam, namun kata tauke kolam ni kalau nak memancing pakage midnight boleh masuk memancing agak awal dalam jam 11 malam. saya dapati pada malam ini ikan agak kurang menjamah. ada otai kolam yang memancing bersama mengatakan kalau rohu galak makan pada siang hari ia akan menyebabkan patin kurang makan pada malam hari. pada awalnya memang tiada ikan yang menjamah umpan sehinggakan satu kolam senyap tanpa kedengaran bunyi mesin katak. tapi selepas jam 2 pagi barulah ikan sudi menjamah.

patin pertama saya seberat 1.5 kg berjaya didaratkan pada jam 2 pagi. roti dijamah dengan sangat perlahan sehinggakan beberapa ketika tali ditarik dan lepas banyak kali. terbakar hati betul bila tengok ikan makan macamtu.

patin kedua dan ketiga saya dapat selang setengah jam dari yang pertama. kali ini ikan terus shoot tanpa memberikan amaran sehinggakan hujung joran tertonggeng mencecah air, nasib baik tak termasuk kedalam kolam!!!!...


jam 3.30 pagi saya dikejutkan dengan tarikan yang sangat laju dari ikan, masa tu umpan belum mencecah dasar lagi, tetiba zasss...tali meluncur laju dan saya segera mencapai joran. renangan ikan sangat laju dan agak sukar untuk saya mengawal, saya meningkatkan lagi tekanan drag dengan harapan ikan akan akan berhenti, tapi saya silap bila ikan tetap melawan tanpa rasa penat. setelah 15 minit berhempas pulas, barulah ikan menunjukkan tanda-tanda kepenatan, saya pun dah penat jugak..... untuk kurangkan bebanan pada tangan saya gunakan teknik berundur  kedepan dan karau, dengan teknik ini saya berjaya meningkatkan tekanan pada ikan dan mengurangkan tekanan pada tangan saya. setelah beberapa minit dan ikan sudah hampir ketebing, saya dapati ada kelainan pada hujung joran , ia seakan dibuai dan terdapat ayunan pada hujung joran. rupa-rupanya matakail terlekat pada ekor ikan, patutlah kuat semacam ikan ni, terpaksa berenang undur.  

jam 5 pagi ikan makin galak makan, saya pun tak terkecuali menaikkan beberapa ekor patin lagi yang bersaiz antara 2 kg hingga 6 kg. meriah betul awal pagi kat kolam ni. lagi-lagi mereka yang menggunakan umpan yang agak digemari pacu pastinya akan dapat merasakan tarikan pacu pada awal pagi macam ni. sedang saya leka mencucuk umpan pada matakail, saya dikejutkan dengan jeritan kuat kekili tica 554 saya dan saya luhat joran tertonggeng dan hujung joran mencecah air, saya tidak menyentap joran tetapi saya angkat sahaja joran kerana saya tahu mulut ikan telah terlekat kemas pada mulut ikan. saya pam beberapa kali untuk menaikkan ikan dengan cepat tapi ikan ni masih berdegil walaupun perlawanan telah berlangsung selama 10 minit. ikan memecut lagi ketengah kolam tapi akhirnya ikan mengalah selepas 5 minit lagi pertarungan berlangsung, patin 5.8 kg makan dengan rakus sekali dan berjaya dinaikkan.

akhirnya saya menamatkan sesi memancing kali ini dengan  5 ekor patin manakala spesis lain tidak pula sudi menjamah umpan

-topangler81-
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing