20 Januari 2010

Pop up test 2

Hari ahad yang lalu saya telah ke tanjung rabok bay untuk ujian lapangan siri pop up test. Eksperimen dijalankan selama 2jam. Hasilnya agak memberangsangkan. 2ekor rohu tumpas. Perambut tanpa pop up tidak menghasilkan apa-apa tangkapan. Saya dapati dengan menggunakan pop up ikan lebih cepat menjamah umpan. Ikan pertama didaratkan pada 10minit yang pertama. 5minit kemudian dengan menggunakan perambut pop up ikan menjamah lagi. Selepas 2ekor ikan berjaya di daratkan, saya beralih ke perambut spring tanpa pop up. Ternyata perambut pop up lebih efektif. Selepas 1jam 30minit tiada ikan yang sudi menjamah umpan.

16 Januari 2010

Pop up test

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. Anda dah tengok semua video yang saya masukkan dalam blog ni? Kalau sudah bagus la, kalau belum bila lagi. Anda ada lihat tak dalam salah satu video tu pemancing kap liar ada menggunakan pop up bagi memudahkan ikan mengesan umpan. Pop up yang digunakan berwarna merah terang atau florocent. Saya dalam usaha nak mengadaptasikan teknik tu. Pernah dulu masa saya memancing rohu saya terjumpa perambut yang dibuat menggunakan tali berwarna electric blue iaitu biru terang. Perambut masih cantik lagi. Matakail pun masih berkilat lagi. Saya pun pasangkan umpan dedak. Saya satukan dengan perambut saya. Ini bermakna saya menggunakan 2set perambut sekali baling. Ikan rohu pertama hingga ke 5 menjamah umpan yang dipasang pada perambut biru tadi. Agak menghairankan. Bila saya tukar perambut lain, respon ikan kurang galak. Lama ikan baru menjamah umpan. Saya gunakan kembali perambut tu dan sekejap sahaja ikan menjamah lagi. Masa tu saya dapat 9ekor rohu dalam masa 1jam setengah. 7 daripadanya makan umpan yang diletakkan pada perambut yang berwarna biru. Kali ni saya akan gunakan pop up yang berupa manik berwarna merah terang. Saiz manik ni lebih kurang 1inci. Perambut saya dah buat tinggal ujian lapangan je yang belum lagi. Lain kali saya akan postkan keputusannya. Ok. Selamat mencuba.

10 Januari 2010

ikan makan roti


assalamualaikum dan salam sejahtera. semalam saya ke kolam seri cheeding. sampai kat kolam ada beberapa orang pemancing yang tengah setia menanti jamahan ikan. umpan saya labuhkan pada jam 9.45 pagi. pada awalnya saya gunakan dedak dan pallet. macam biasa.lepas balingan ketiga, ikan rohu mula menjamah umpan. gembira betul saya rasakan. alangkah nikmatnya melayan tarikan ikan, rezeki dari Allah.

selepas beberapa ketika saya dapati tali tak berhenti bergoyang menandakan yang beribu ekor anak talapia sedang asyik menjamah umpan. banyak juga anak talapia yang tersangkut pada matakail walaupun saya menggunakan matakail yang agak besar iaitu mustad no6. kebanyakkan anak talapia tersangkut pada bahagian badan bukan pada mulut. ini membuatkan saya berfikir sejenak, macammana nak memancing rohu kalau anak talapia mengganas macam ni.

saya teringat pesanan seorang rakan. jika nak memancing kat kolam ni gunakan umpan roti. roti kurang diganggu oleh anak talapia ni. saya gunakan perambut spring juga tapi saya hanya letakkan roti pada matakail sahaja. spring saya biarkan kosong. sebagai insuran saya sangkutkan sekali perambut 4 mata bersama spring. alhamdulillah segalanya berhasil. umpan tak lagi dijamah anak ikan talapia. selang beberapa minit rohu menjamah lagi, tapi kali ini saiznya lebih kecil tak sampai pun 1 kg.

sebelum saya terlupa saya gunakan roti gardenia potong dadu dan roti tu saya campurkan beberapa titik topmax power pandan. baunya memang menyelerakan.

saya pulang dengan 9 ekor ikan. alhamdulillah masalah semasa memancing kali ni dapat saya tangani dengan agak baik. anda pun perlu kreatif jika mahu menjadi pemancing yang berjaya. selamat mencuba...

02 Januari 2010

dah mula dah


asslamulaikum dan salam sejahtera. hari khamis lepas saya dah start memancing balik. dah 2 bulan lebih sejak saya berehat memancing. masa berehat tu bermacam-macam teknik dan bancuhan umpan yang saya dapat ilhamkan. cuma tinggal ujian dikolam sahaja. semuanya akan saya rekodkan untuk menghasilkan yang terbaik. saya akan updatekan dalam blog ni untuk tatapan bersama.

hari tu saya pun tak tahu nak memancing di kolam mana. maklumlah dah lama tak memancing. saya singgah kejap kat kolam tanjung rabok bay dan saya dapati kolam ni ada memasukkan ikan rohu pada 28.12.2009 sebanyak 585kg. ikan baru masuk biasanya memang tak nak makan umpan. jadi saya berpndah ke kolam pancing seri cheeding. sudah seminggu lebih pemancing bergasak di kolam ni. kali terakhr ikan dimasukkan ialah pada 22/12/2009 ikan rohu sebanyak 400kg.


umpan saya campurkan dari rumah tanpa memasukkan air, saya gunakan air kolam untuk membancuh umpan. sampai dikolam saya dapati ada berapa orang pemancing yang sedang memancing ikan patin menggunakan roti. beberapa orang balik tangan kosong. ada seorang pemancing sahaja yang berjaya menaikkan ikan patin. 2 kali perambut beliau putus.

teknik
saya masih menggunakan perambut spring. perambut baru saya keluarkan. kalini saya gunakan perambut flourocarbon 30paun dari seahawk. perambut ini agak keras tapi berbaloi kerana ia tidak akan kerinting





umpan yang saya gunakan. umpan ni peroi sahaja.






belingan pertama tak sampai 15 minit saya mendapat tarikan dari rohu. walaupun tak berapa besar tapi sudah cukup memuskan



hanya 2 ekor sahaja yang saya dapat. satu permulaan yang bagus sebab tangan dah lama tak hanyir

sedang saya memancing ada seorang pemancing yang katanya datang dari kapar klang sedanga bergasak dengan rohu dan pacu. umpan yang beliau gunakan hanyalah cacing yang di beli dari kedai pancing

pemancing misteri


saya pulang dengan gembira. walaupun hanya 2 ekor yang berjaya saya naikkan. semasa hendak pulang saya lihat ada seorang pemancing otai yang sedang melayan ikan. beliau memang kaki pancing rohu yang hebat kerana selalu berjaya menaikkan banyak rohu dalam satu-satu masa memancing. lepas ni boleh la berguru dengannya pula

selamat tahun baru 2010

asslamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. selamat tahun baru 2010. cuti tahun baru ni anda kemana? pergi bercuti atau memancing. semalam saya bersama keluarga bercuti di Portdickson. ramainya orang kat sana. sampaikan nak parking pun susah. kawasan perkelahan pun penuh. saya lihat ramai yang mengambl kesempatan untuk menjaja. bila lihat anak anak berlari dan bermain, kegembiraan dan kebahagiaan jelas terasa.

tapi ada beberapa perkara yang menduka citakan juga. surau dipantai ni tidak dibuka. sampaikan dah nak habis waktu solat pun surau tidak dibuka. ini mengakibatkan beberapa pengunjung bersembahyang diatas rumput beralaskan kain sahaja. bagi yang wanita memang agak sukar untuk solat diluar jika tidak membawa telekung sendiri.

bila saya lihat mereka ni saya pula yang terasa. kadangkala saya pergi memancing terlupa juga hendak solat sedangkan surau ada disediakan di kolam pancing. manusia memang mudah lupa. kelekaan membuatkan kita lupa. saya pun berstiqfar.

waktu zohor telah pun masuk, kedengaran suara azan memanggil umat islam untuk mengerjakan solat. semalam juga hari jumaat hari umat islam perlu mengerjakan solat fardhu jumaat. agak menyedihkan bila saya lihat masih ramai yang berada di laut. mereka masih berseronok bermandi manda sedangkan laungan azan jelas kedengaran. lokasi masjid hanya 300meter dari pantai. bagi saya tepuk dada tanya iman

semalam saya mendapat info kolam pancing seri cheeding ada melepaskan ikan rohu dari dalam sangkar ke kolam. katanya lebih kurang 40 ekor ikan rohu dilepaskan. kepada yang ingin memancing bolehlah bertandang kesana.

kolam pancing tanjung rabok bay pun ada memasukkan rohu pada 28/12/2009 sebanyak 585kg. harini dan esok bolehla turun memancing disana.

selamat menyambut tahun baru. harap semua pemancing akan lebih berjaya menaikkan ikan tahun ni.

oh ya..
ikan rohu kolam seri cheeding sekarang lebih suka makan cacing dan roti. buatlah umpan yang ada mencampurkan bahan bahan ni ya.


selamat memancing.
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing