06 Ogos 2009

rabok bay 4/8/09

hari ni saya memancing lagi di rabok ni. walaupun hati agak keberatan nak memancing harini saya gagahkan juga. apatah lagi bila beberapa orang rakan menelefon saya hendak memancing bersama. lagipun dah lama saya tak berjumpa dengan diorang ni. saya masih menggunakan umpan yang sama saya gunakan semalam. semalam galak harini belum tentu lagi. saya sampai di kolam anggaran jam 12 tengah hari. sampai sahaja dikolam saya dapat lihat seorang rakan sedang melayan tarikan ikan. rohu 2 kg berjaya dinaikkan. umpan dilabuhkan setengah jam kemudian. harini nampaknya kurang ikan yang bermain air. lagi kurang dari semalam.

susah jugak memancing dengan gng cari makan ni. umpan dan perambut yang diorang gunakan tak sama macam yang kita gunakan. saya dapati umpan dan perambut yang mereka gunakan adalah lebih efektif. ikan lebih gemar menjamah umpan mereka. saya yang semalam menggasak ikan harini kurang mendapat tarikan. hanya 2 ekor rohu saja yang sudi menyapa umpan saya, kawan kawan cari makan ni ada yang menaikkan 13 ekor ikan seorang. tapi saya agak berpuas harti kerana berjaya menaikkan rohu 3 kg lebih. memang syok layan ikan rohu yang bersar-besar. daya taikannya memang kuat.

info terbaru yang saya dapat dari geng cari makan ni mereka sekarang menggunakan resepi baru. tapi saya tak tanya pula apa resepi yang mereka gunakan. memang ada bezanya dengan saya yang menggunakan umpan resepi lama. moralnya disini kita kena la kreatif dan berusaha untuk mendapatkan hasil tangkapan yang lebih. kalau takde sikap yang macamni macammana geng cari makan ni nak hidup sedangkan mereka hanya mengharapkan hasil jualan dari tangkapan mereka.

selepas 2 jam memancing saya berangkat pulang. maklumlah dari malam tadi kerja sampai jam 3 petang belum tidur lagi. malam ni nak kerja lagi.

-topangler81-

2 ulasan:

aifamok berkata...

salam bro topangler, kenapa bro tak tanya apa umpan yg diaorg guna, blh la gak kita sama2 try..... klu bro ada umpan terbaru, harap bro sudi kongsi dgn sy....
terima kasih

topangler81 berkata...

Bukan saya tak nak tanya. Nak tanya takut boleh ganggu periuk nasi diorang pula nanti. Tapi saya akan usahakan umpan baru untuk dicuba bersama pembaca semua

Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing