26 Ogos 2009

ombak,angin,hujan dan ikan

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca semua. saya nak berkongsi pengalaman sikit. semalam saya memancing lagi. entah la bulan puasa ni makin kerap pula saya pergi memancing. masa kat rumah tu saya tengok awan dan cuaca memang macam tak mengizinkan untuk menggasak ikan. tapi saya pergi memancing juga. dah namanya pemancing tegar kan. bukan boleh duduk diam kat rumah. kalau ada masa memang nak ke kolam je. sampat kat kolam lebih kurang pukul 2 petang. saya releks dulu sambil meninjau kawasan yang best. tapi dalam hati asyik berkata-kata. "tak payah memancing la hari ini". tapi akhirnya saya kalah. saya melabuhkan umpan juga. umpan masih umpan yang sama macam dalam eksperimen yang lalu. "hari ni mungkin aku boleh test bab cuaca pulak".
nak di pendekkan cerita hari tu angin memang kuat. seluruh kawasan kolam berangin je. ombak air pulak jangan cerita la. kadangkala tu macam kat pantai pulak. saya start labuhkan umpan pada jam 2.30 petang. angin masih kuat. tapi sekali sekala berhenti dan pada masa angin berhenti tu la ikan menjamah umpan. pada mulanya pacu yang menjamah. oleh kerana saya lupa nak beli radar (plastersin dah habis) saya gunakan pelampung kecil sebagai radar. tapi saya tak rasa ia membantu kerana keadaan angin yang kuat macam tu menyebabkan radar melayang-layang. nasib kurang menyebelahi saya, semasa perlawanan dengan pacu yang pertama matakail yang saya gunakan patah digigitnya. kecewa betul. nampak kelibat pacu tu memang agak besar. kolam yang selalu saya datang memancing ni memang ada pacu yang besar. ada pernah seorang pemancing menaikkan pacu seberat 14kg. besar tu....
masa angin berhenti je ikan makan umpan. dan yang kedua saya dapat tarikan dari rohu. tapi tak besar. anggaran 1.5kg sahaja. tarikan ikan masa angin kuat ni pun lain macam. rohu makan macam talapia makan. tali tegang dan kendur beberapa kali. dah lama macamtu saya pun angkat joran. ingatkan pacu yang kena rupanya rohu. pelik tapi benar. kalau ikut pengalaman yang lalu rohu ni memang tak pernah tak tarik terus. kalau tak tarik pun ia akan makan kebelakang. tapi lepastu terus pecut. tapi kali ni lain macam pulak.
lepas tu saya dapat lagi 2 ekor pacu dengan umpan dedak dan ikan-ikan ni menggayakan daya tarikan yang sangat perlahan. sama macam rohu tadi. mungkin ini caranya ikan megutis umpan. tau-tau je bila ankat joran ikan tak kena. ada kemungkinan tali yang membuai ditiup angin akan memudahkan ikan melepaskan diri. ada kemungkinan juga ikan menjadi takut kerana kocakan air yang berlaku semasa angin bertiup dan jadi tak berminat nak menjamah umpan terutamanya sang rohu. semua ini perlukan kajian yang lebih mendalam.
mungkin saya perlukan gadjet-gadget yang boleh membantu seperti thermometer. barometer dan sebagainya. saya rasa itu yang saya perlukan. kalau para pembaca semua ada benda-benda tu yang nak didermakan kepada saya silakan email kepada saya je.
-topangler81-
Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing