09 Februari 2011

mekong mula makan


assalamualaikum dan salam sejahtera, lamanya saya tak update blog ni. sebenarnya baru-baru ini saya telah kehilangan handphone dan simkad celcom broadband saya. ruginya rasa... lama juga saya menanti nak kumpul duit untuk beli handphone dan dapatkan simkad yang baru. sebab tu la saya gagal nak updatekan blog ni. maaf ya.

ok la berbalik dengan tajuk kali ini. saya dapati yang patin mekong kolam seksyen 24 shah alam dah mula sudi nak menjamah umpan. tak kira la apa umpan pun kalau kena masa dia nak makan dia belasah jer. ramai juga pemancing rohu yang menggunakan dedak dan pemancing patin yang menggunakan roti berjaya menaikkan patin mekong hingga belasan kilo. saya juga tak terlepas peluang merasakan kekuatannya yang sungguh luar biasa.

tanggal 1 februari 2011 menjadi tarikh keramat kerana pada hari itu saya berjaya mendaratkan patin mekong pertama saya seberat 12.25kg. saya menggunakan umpan roti potong dadu dan pes  masam. (berbau masam). jam 7.15 pagi saya sampai di kolam berseorangan. niat hari ni saya nak memancing patin sahaja. saya menggunakan roti jenama daily fresh. saya menggunakan perambut 2 mata yang hanya menggunakan tali champion 18 paun dan matakail mustad no 8.

roti dikepal sebesar penumbuk budak 5 tahun dan saya melontar umpan ketengah kolam. tolakan dari angin menyebabkan umpan jatuh kesebelah kiri sedikit. selang 15 minit saya mendapat tarikan yang agak kasar dari ikan. patin 6kg berjaya saya naikkan selang beberapa minit perlawanan. umpan dikepal kembali dan kali ini saya kepal umpan pada satu mata sahaja dan matakail yang lagi satu saya cucuk roti seperti satey dan biarkan ia terdedah tanpa dikepal. sebelum melontar umpan saya lekatkan matakail berumpan roti cucuk tapi pada kepalan roti matakail yang satu lagi. ini bagi mengelakkan tali perambut daripada berbelit dengan kili dan tali utama.

lontaran dilakukan dan ianya masih senget kekiri kerana tolakan angin. saya biarkan bail arm tica 554 terbuka dan letakkan joran abu garcia conolon 6,6kaki pada pancang joran. plastersin saya gunakan sebagai radar dan saya tutup bailarm dan karau beberapa kali untuk menegangkan tali. beberapa kali tali tegang kendur kerana ada ikan yang melanggar tali tapi saya biarkan sahaja. saya duduk dikerusi yang beberapa kaki sahaja jaraknya dari joran. sedang saya memerhatikan keadaan sekeliling saya tersentak kerana radar mula bergerak dengan kuat naik dan turun. saya mendekati joran dan bersedia untuk strike. ikan menghenjut lagi dan kali ini saya lihat radar naik dengan sangat laju bagaikan patin melibas dan matakail terkena ekornya. saya strike secara sederhana sahaja. kemudian saya dapati ikan mula melawan. tarikan pertamanya memang laju dan bertenaga. beberapa saat sahaja ikan melompat dan saya dapati ia telah berada dibucu kanan kolam. laju dan kuat sungguh ikan ini. tangan saja mula menggigil sebaik sahaja saya mengetatkan drag hampir ketahap maksimum.

mesin tica 554 mula mengeluarkan bunyi yang tidak menyenangkan selang 10 minit perlawanan. saya masih lagi bertahan dan beberapa kali saya berjaya membawa ikan ketengah kolam. dan tiap kali saya berjaya menarik ikan ketengah kolam ia akan naik kepermukaan dan melibas ekor kemudianna akan kembali membenam kedasar kolam dengan sangat laju bagaikan tiada tekanan langsung yang saya berikan pada hal drag telah diketakan dengan kuat dan tangan saya sedang menggigil menahan asakan ikan. lenturan abu garcia conolon hampir ketahap maksimum. memang kuat ikan ni. saya pernah menaikkan patin seberat 13.8kg tatapi  kekuatan patin mekong lebih kuat beberapa kali ganda berbanding patin biasa atau patin lombong. entah berapa kali saya berjanya mengepam ikan ketepi dan kemudiannya ia pecut kembali hingga keseberang kolam. tangan saya juga mulai sakit. selepas 30 minit perlawanan saya dapat rasakan ikan semakin lemah dan saya pun semakin lemah juga. tapi saya gagahkan juga. bukan senang nak dapat melayan patin mekong di kolam ini.

40 minit perlawanan saya telah berjaya membawa ikan hampir ka tebing. dan beberapa kali jua ia hendak kembali ketengah kolam tetapi ia semakin lemah dan tidak berdaya lagi untuk melawan. akhirnya saya dibantu oleh beberapa orang pemancing lain untuk mendaratkan ikan. ikan berjaya dinaikkan selepas 45 minit perlawanan dan saya berasa sangat puas. sengsara juga saya hendak memabawa ikan untuk ditimbag di kaunter macam membawa tong gas dalam tangguk rasanya. bila ditimbang ianya seberat 12.25kg. tidaklah terlalu besar berbanding dengan saya juang yang ditunjukkannya. patutlah ianya diberi jolokan ikan terkuat didunia.


bila pula anda hendak merasakan daya juangnya. tak perlu lagi ke thailand.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kongsi la umpan bro.. Nk jugak merasa mekong.. Hehe

Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing