02 Januari 2010

dah mula dah


asslamulaikum dan salam sejahtera. hari khamis lepas saya dah start memancing balik. dah 2 bulan lebih sejak saya berehat memancing. masa berehat tu bermacam-macam teknik dan bancuhan umpan yang saya dapat ilhamkan. cuma tinggal ujian dikolam sahaja. semuanya akan saya rekodkan untuk menghasilkan yang terbaik. saya akan updatekan dalam blog ni untuk tatapan bersama.

hari tu saya pun tak tahu nak memancing di kolam mana. maklumlah dah lama tak memancing. saya singgah kejap kat kolam tanjung rabok bay dan saya dapati kolam ni ada memasukkan ikan rohu pada 28.12.2009 sebanyak 585kg. ikan baru masuk biasanya memang tak nak makan umpan. jadi saya berpndah ke kolam pancing seri cheeding. sudah seminggu lebih pemancing bergasak di kolam ni. kali terakhr ikan dimasukkan ialah pada 22/12/2009 ikan rohu sebanyak 400kg.


umpan saya campurkan dari rumah tanpa memasukkan air, saya gunakan air kolam untuk membancuh umpan. sampai dikolam saya dapati ada berapa orang pemancing yang sedang memancing ikan patin menggunakan roti. beberapa orang balik tangan kosong. ada seorang pemancing sahaja yang berjaya menaikkan ikan patin. 2 kali perambut beliau putus.

teknik
saya masih menggunakan perambut spring. perambut baru saya keluarkan. kalini saya gunakan perambut flourocarbon 30paun dari seahawk. perambut ini agak keras tapi berbaloi kerana ia tidak akan kerinting





umpan yang saya gunakan. umpan ni peroi sahaja.






belingan pertama tak sampai 15 minit saya mendapat tarikan dari rohu. walaupun tak berapa besar tapi sudah cukup memuskan



hanya 2 ekor sahaja yang saya dapat. satu permulaan yang bagus sebab tangan dah lama tak hanyir

sedang saya memancing ada seorang pemancing yang katanya datang dari kapar klang sedanga bergasak dengan rohu dan pacu. umpan yang beliau gunakan hanyalah cacing yang di beli dari kedai pancing

pemancing misteri


saya pulang dengan gembira. walaupun hanya 2 ekor yang berjaya saya naikkan. semasa hendak pulang saya lihat ada seorang pemancing otai yang sedang melayan ikan. beliau memang kaki pancing rohu yang hebat kerana selalu berjaya menaikkan banyak rohu dalam satu-satu masa memancing. lepas ni boleh la berguru dengannya pula

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..
bang..tumpang tanya..nak buat sendiri perambut spring mcm abg tuh cmane yer ikatannya nbrapa saiz mata kail?
sanchez_37@yahoo.com

Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing