08 September 2009

ekstravaganza siakap 11.2kg



salam sejahtera semua. pernahkah anda dengar tentang siakap air tawar? mungkin ada yang pernah dan ada yang tidak. siakapa air tawar ni macam siakap air masin juga tapi ia hidup di kawasan air tawar. sabtu lepas saya pergi memancing lagi di kolam yang sama. kali ni saya gunakan pelampung pula. masa saya meninjau kawasan kolam ni saya dapat lihat banyak ikan yang bermain di permukaan kolam. jadi saya hanya gunakan pelampung sepanjang 1 kaki sahaja. kat kolam ni kalau pelampung terlalu dalam ikan agak kurang menjamah. kadangkala lagi pendek pelampung yang saya gunakan. saya masuk memancing dah agak petang. lebih kurang pukul 3.30 petang. macam biasala persiapan di buat sebelum bayar. nak jimatkan masa. umpan pertama saya labuhkan. dan umpan kedua. umpan yang ketiga barulah ikan nak menjamah. terkejut juga saya bila ikan ni melompat selepas terkena pancing. guna pelampung selau tak lompat tapi kali ini ia melompat pulak. bunyi percikan air yang agak kuat dan ikan lebih kurang 2.5 kg berjaya dinaikkan. bila masa saya naikkan ikan tu ada seorang pakcik yang dah lama saya kenal kat kolam parking kat sebelah saya. katanya dia nampak ikan melompat dan terus ketempat saya. saya pun tak kisah. ada la kawan nak berborak. kami gunakan pelampung nak dipendekkan cerita, masa tu memang banyak ikan yang bermain di permukaan sampaikan pelampung pun dilanggarnya. rohu ke dua dan seterusnya melomppat lepas terkena pancing. memang best. macam mancing siakap kata pakcik tu. lepas beberapa minit ikan keempat saya, pelampung pakcik tadi bergerak macam kena tarik pemancing lain. pelampung tak tenggelam tapi bergerak je. lepastu apa lagi, angkat joran dan sentap. kami tekejut besar. saya agak tongsan yang makan tapi siakap!!!! saiznya memang sangat besar. ikan lemah gemalai bila di tarik ketebing. matakail ada yang tersangkut pada perut ikan menyebabkan ia berenang terbalik dan inilah faktor yang melemahkan ikan. saya capai playar panjang dan kepit pada sayap bawah perut ikan. beratnya bukan main. bola di timbang ia seberat 11.2kg!!!! lepastu ikan dah tak menjamah umpan. masa nak berbuka pun dah hampir. akhirnya saya pulang dengan 4 ekor rohu dan seekor tongsan sisik halus. masa perjalanan pulang hati saya berdetik "bila agaknya saya nak dapat siakap sebesar tu" sekian
-topangler81-

2 ulasan:

aifamok berkata...

Salam Bro Topangler, sy sihat aje, cuma bangau aje tak mahu terbang... sy nk tanya sikit teknik guna pelampong ni.
1. berapa saiz pelampong tu?
2. mcm mana adunan umpam utk guna pelampong?
3. mcm mana teknik guna pelampong ni, maksud sy apabila kita baling adakah kita biarkan aje tali atau kita gulung tali sikit supaya pelampong tu bergerak sikit?

terima kasih kerna sudi baca soalan sy dan membalasnya....

TQVM

topangler81 berkata...

Salam. Saya gunakan pelampung hidup no 4. Umpan pula gunakan umpan peroi je. Perambut macam biasa je. Tapi saya lagi gemar gunakan perambut spring. Pelampung tu saya letak batu ladung sauh untuk elakkan daripada bergerak. Takut mengganggu pemancing lain.

Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing