14 Mei 2011

tips memancing di musim panas



assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. panasnya sekarang ni. mujurlah ada sedikit jerubu yang membantu mengurangkan terik sang mentari. musim panas ni memang ramai yang akan turun memancing. bagi pemancing kolam air tawar, masa ni la selalunya ikan akan kerap naik, ikan akan kerap makan terutamanya bagi spesis yang suka menjamah umpan pada waktu siang seperti rohu.... air kolam pun mula mengurang dan akan menyebabkan ikan akan berkumpul disesetengah lokasi lubuk. jangan pelik kalau musim panas ni ikan akan berpindah lubuk.

kalau ikutkan pengalaman saya pada musim panas ni ikan lebih sukakan umpan yang hampir dengan permukaan. jadi bubalah gunakan pelampung, mana tau akan berjaya. memancing dimusim panas ni memerlukan kita bersedia dari segi fizikal dan mental. berjam-jam ditengah panas boleh membawa keburukan kepada manusia.

hidrasi- lebih dikenali sebagai kekurangan air dalam badan. ini berlaku kerana badan kita akan berpeluh untuk menyejukkan badan. peluh yang banyak akan menyebabkan badan kekurangan air. ia boleh menyebabkan rasa lemah dan pitam. kemungkinan boleh membawa maut jika terlalu kekurangan air.

kanser kulit- sinaran matahari yang memancar mengeluarkan sinaran UV yang membahayakan dan dikatakan boleh menyebabkan kanser kulit

mata ikan- kepanasan boleh menyebabkan panas dalam badan. jika ini berlaku anda akan berasa sagnat tidak selesa dan boleh menyebabkan bibir pecah dan mata ikan. sakitnya bukan kepalang

tips memancing pada musim panas

minum air dengan banyak

bawalah bekalan air semasa anda memancing. air kosong atau air mineral sangat membantu. bawa saja dari rumah. kalau beli dikaunter pastikan tidak memilih air bergas. digalakkan meminum sekurangya 8 gelas sehari. tapi kalau pada musim panas macam ni minumllah lebih. kalau anda malas nak bawak air dari rumah dan kaunter kolam tidak pula menjual air, terpaksa la teguk air kolam nanti.

gunakan alat perlindungan- 




Alatan perlindungan seperti topi, jeket, long sleeve dan sebagainya sangat membantu. ada juga pemancing yang suka membuka baju semasa memancing pada waktu panas. sebenarnya itu adalah cara yang salah. membuka baju akan menyebabkan peluh cepat menyejat dan tidak dapat menyejukkan badan pada waktu yang lama. seeloknya pakai baju yang boleh menyerap peluh. peluh yang diserap akan menyejat perlahan dan ini dapat menyejukkan badan anda.

krim pelindung matahari





gunakan krim perlindungan matahari atau sun block. ianya akan membantu melindungi dari sinaran merbahaya yang boleh menyebabkan kanser kulit dan kemerahan pada kulit atau sun burn yang menyakitkan. tapi ada pemancing yang berkata kalau menggunakan sun block ni ikan akan lari.... tak tahulah...

berteduh didalam pondok



berteduh lah didalam pondok semasa anda memancing. 

ini adalah sebahagian dari tips-tips yang mungkin anda boleh amalkan. semoga pemancing semua sihat selalu

sekian

2 ulasan:

Patin 11kg berkata...

info yang berguna bro..

Patin 11kg berkata...

info yang berguna ..tq

pertanyaan dan borak borak pancing