05 Oktober 2010

pengalaman pagi di kolam warga emas

assalamualakum dan salam sejahtera kepada semua. semalam saya ada bertandang ke kolam seksyen 24, dekat dengan uptown shah alam. pagi-pagi lagi saya dah garak kesana. tujuan saya adalah untuk mencuba memancing patin. pada mulanya saya nak memancing pada malam hari nak ambik midnight pakage. tapi malam tu hujan turun dan saya tak dapat nak tunaikan hajat saya nak memancing malam.

jam 7.30 pagi saya sampai ke kolam. dengan bersenjatakan kekili mutiplier banax zest dan joran daiwa 5 kaki saya beranikan diri untuk mencuba menggunakan baitcast ni. pelik gak rasanya dan ramai juga pemancing yang mentertawakan saya pada masa tu. tapi tak apa la demi mencari kelainan saya tabahkan hati juga. saya duduk dikawasan yang kurang pemancing. maklumlah dah lama tak menggunakan kekili menegak ni. takut nanti nak baling ke kolam terlekat kat telinga pemancing lain.....

saya menggunakan umpan roti yang dipotong dadu. dan menggunakan dua matakail pada perambut. Panjang perambut yg saya gunakan adalah antara 6inci hingga 12 inci. Kebanyakan pemancing saya lihat menggunakan perambut yg lbh panjang. Ada yg lebih dari sedepa.

dapat saya lihat banyak ikan yang bermain dipermukaan air terutamanya sang patin dan rohu. Macam air menggelegak. Terlihat juga sesekali patin gadang bermain air. Saya anggarkan patin tu lebih 10kg. Memang besar.

Tetiba saya dikejutkan dgn bunyi mesin katak dari pemancing sebelah. Tentangan dahsyat diberikan oleh ikan. Gayanya macam patin yang mengena. Memang kuat tentangan patin disini, keadaan kolam yang luas dan dalam menyebabkan ikan bertambah kuat. Selang 10 minit dapat dilihat patin berjaya di naikkan. Beratnya lebih kurang 5kg sahaja tapi tentangannya mcm patin 7kg keatas.

Cadangan saya kalau hendak memancing disini, gunakanlah joran berkekuatan 10-20paun dan kekuatan tali antara 12-20paun kalau tak mahu berputih mata.

Tiada ulasan:

Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing