29 Julai 2009

kisah lama seri bayu tekala

Assalamualaikum semua. Esok saya akan pergi memancing, dah lama sangat saya tak memancing kat kolam seri bayu tekala semenyih ni. Anggaran saya dah dekat 3 tahun. Ingat lagi saya pada masa tu saya mula berjinak dengan dunia memancing kolam air tawar. Pada masa itu saya baru sahaja dapat satu resepi umpan dari seorang kawan. Umpan patin. Memang teruja bila dapat pergi memancing. Masa tu saya dengan seorang rakan lagi. Kami sama-sama baru berjinak memancing kolam air tawar ni. Masa tu nak ikan perambut pun masih terkebil-kebil.
Nak dipendekkan cerita. Kami sampai di kolam pada jam 9 pagi. Masa tu hari orang berkerja hari rabu, jadi kolam ni lengang la sikit. Ada la beberapa orang yang sedang memancing pada masa tu. Kami pun melabuhkan umpan. Umpan roti dibaling ketengah kolam. Selang setengah jam patin pertama menjamah umpan. Patin 4kg berjaya didaratkan selepas 15 minit perlawanan. Ikan disini lebih kuat berbanding dengan ikan dikolam tempat saya selalu memancing. Memang teruja masa tu sebab itulah ikan terbesar yang pernah saya dapat masa tu.
Tapi lagi saya terkejut balingan kedua terus ditarik selang seminit selepas balingan kedua. Tali masih lagi terapung ikan terus menarik joran. Hasilnya bunyi tali membelah air kuat sekali sampaikan kawan saya yang berada beberapa meter berpaling kearah saya. Bunyi apa tu? Katanya kepada saya. Ikan terus memecut tapi selang beberapa minit ikan berjaya melepaskan diri. Saya tarik tali dan pasang semula umpan. Balingan ketiga ikan makan lagi macam tadi dan kali ini lagi cepat. Terkejut saya sebab masa saya memasang radar ikan terus merentap joran. Nasib baik joran tak terlepas dari tangan. Beberapa minit perlawanan sang patin 3 kg berjaya dinaikkan. Balingan keempat ikan masih makan dengan galak sekali. Selang beberapa minit balingan ikan menjamah umpan. Begitulah seterusnya sehingga waktu pulang. 4 buku roti saiz jumbo habis saya gunakan seorang. Kalau ada umpan lagi pasti saya akan memancing lagi.
Balingan terakhir sudah 5 minit saya menunggu. Nampaknya ikan dah tak nak makan bisik hati saya. Saya pun mengemas beg untuk pulang. Tiba-tiba mesin berbunyi nyaring sekali. Ikan melarikan tali dengan agak perlahan. Tapi saya tak dapat mengekang lariannya. Hampir seminit ikan melarikan tali tanpa henti dan kini ia membelok ke kiri menuju tebing si bahagian kiri kolam. Saya ketatkan sedikit drag kerana saya dapat rasakan larian ikan semakin perlahan. Hati makin berdebar saya rasakan. Takut kalau-kalau tali akan terputus kerana terkena tebing. Tapi nasib tak menyebelahi saya. Tetiba ikan rabut dan tali mengendur......
Saya belek kembali apakah silapnya kali ni. Rupanya saya mengikat drag terlalu ketat kerana takut ikan lari ke tebing. Itu yang menyebabkan matakail terlucut dari mulut ikan. Itu kisah beberapa tahun yang lalu esok, tak tahu lagi apa hasilnya....

Tiada ulasan:

Loading...

pertanyaan dan borak borak pancing